:: WUDUKKAN ANGGOTAMU DENGAN TUJUH PERKARA ::

Seorang ahli ibadah bernama Isam bin Yusof selalu berasa khuatir jikalau ibadahnya kurang khusyuk.Lantas,dia sering bertanya kepada orang yang dianggap lebih warak dan tekun beribadah,bagi memperbaiki dirinya yang selalu dirasakan kurang khusyuk itu.

Suatu hari,Isam telah menghadiri majlis yang dikendalikan oleh seorang abid bernama Hatim al-Assam.Di penghujung majlis, Isam pergi mendapatkan abid terkenal itu dan bertanya,
"Wahai Hatim,bagaimanakah caranya tuan solat? "


Jawab Hatim, "Apabila masuk waktu solat,aku berwuduk zahir dan batin."
"Wuduk zahir dan batin ?" Isam bertanya kembali, "Apa maksud tuan?"


Hatim memberitahu,
"Wuduk zahir adalah sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wuduk dengan air.Sementara wuduk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara,iaitu BERTAUBAT,MENYESALI DOSA YANG TELAH DILAKUKAN,TIDAK MENCARI ATAU MENGHARAP PUJIAN ORANG,TIDAK TERGILA-GILAKAN DUNIA,TINGGALKAN SIFAT MEMBANGGA DIRI, BUANGKAN SIFAT KHIANAT DAN MENIPU, dan yang ketujuh,MENINGGALKAN SIFAT DENGKI."


Seterusnya Hatim memberitahu,
"Selesai wuduk zahir dan batin, aku pergi ke masjid, kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat.Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan membayangkan bahawa aku sedang berhadapan dengan Allah,syurga di sebelah kananku,neraka di sebelah kiriku,malaikat maut di belakangku dan aku kini berdiri di atas titian siratal mustaqim.Aku menganggap bahawa solatku ini adalah solat terakhirku,kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.."


"Setiap bacaan dan doa dalam solat aku fahamkan maknanya,kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk,aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas.Begitulah aku bersolat selama 30 tahun."

Demi mendengar kata-kata itu,Isam terus menangis kerana bersakan selama ini ibadahnya kurang baik berbanding Hatim.
Wallahua’lam..

MEMBALAS KOMEN ^_^

Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Sedar tak sedar,rupa-rupanya dah lama juga saya tak meng'update' blog kesayangan ni..walaubagaimanapun,teratak ini tetap saya jenguk setiap hari,cuma tak punya masa yang banyak untuk menaip di kala ini..^_^

jazakumullah khairan kathira buat semua pengunjung..kunjungan anda amat saya hargai..^_^
di kesempatan yang ada ini,saya ingin membalas semua komen yang tak sempat dijawab sebelum ni..sy pohon maaf atas kelewatan..terima kasih sekali lagi..^_^

wardah ~ salam ziarah.
UI > salam ziarah kembali^_^

arfifah ~ salam ziarah dari kak e buat ainun yang dirindui..
UI > Slm ziarah kmbali..kak e,miss u so much!lamanyer kite tak jumpa..ukhwah fillah slamanya..^_^

ummi ~ salam ingatan dari SMKA TAHAP
UI > salam sayang dari kami di perantauan,ummi..doakan kami^_^


arfah
~ salam rindu buat adik ainun di perantauan.. =)
UI > salam rindu buat kak ar juga..rindunyer nak tgok baby kak ar..doakn sy najah sofi ye!^_^

nawajih
~salam kak ainun link la ye blog: _yaya dq cijil_

UI > wslm..tq dik^_^

kiki ~ assalamualaikum kak ainun yg dicintai.kes3.i miss u la.meh la dtg sini.
UI > wslm..love u too dr kiki!^_~ i.allah,ad ksempatan,muncullah akk kat tir'ah tu..hihi..tlg jaga adk2 akk kat sane..slmt mnjadi doktor yg mukminah!

pejuang sunnah salam ziarah & ukhuwah
UI> Salam ziarah kmbali..

khairunnisa ~ salam..semoga ainun sihat selaku di perantauan mencari ilmu dan teruskan perjuangan k. (^-^) saya di sntiasa mendoakan kejayaan ainun.
UI> wslm..jazakumullah khairan kathira sahabatku..xsabarnyer nak jumpa awak!^_^

hafizaidi ~ salam ziarah kak
UI > salam ziarah dik..


Akhi Abd Kadir ~ wslm, syuqran ziarah. Sama juga salam perjuangan buat Pasangan Bahagia..semoga thbat dlm perjuangan.
UI>amin..jazakumullah khairan kathira..


kina ~ salam ziarah
UI> salam ziarah kmbali^_^

ummu_ecah ~ slm perantau..truskan blogging
UI> slm ukhwah dr mesir..^_^..jazakumulh khairan kathira..

sayangibu ~ salam jenguk wat kak ainun... doakan adik2 akak najah kat bumi mu'tah ni...
UI> salam jenguk kmbali..^_^..i.allh,kalian sntiasa dlm doa akk..slm juang!

anissyuhada ~ kak,akak doakan saya kuat nak hadapi semua ujian Allah ini..sungguh pilu hati ini..susah utk digmbrkan..hingga terasa tiada ...semua hanya pinjamanNya
UI> sahabatku..ujian itu satu seni..bilamana kt sbar n trus gagah brmujahadah,i.allah di pengakhirannya nnti pasti kita kan rasai kemanisan yg tersangat indah..krn Allah Maha Penyayang,pastinya Dia tidak kan pernah menzalimi hambaNya..kak long sntiasa doakn nisah..ALLAH MA'AK!^_^

ummu iffah ~ salam kak..sihat?...wah, kejap je lg akak nak abes blaja yer...saya ni gak la yang 3 tahun lagi..

UI> wslm..alhamdulillah sihat..tmbah pulak abg asshik ada kat sini skrang ni..^_~takpe,caiyok2..tuntut ilmu ni sangat best!3 tahun tu skjap jer i.allah.. doakn akk juga ye..tahun akhir ni adventure sgt2!

afzan ~ salam ainun...moga sihat2 selalu hendaknya.
UI > Wslm..alhamdulillah sy sihat..hope afzan pun sama..miss u!^_^

Ahliahnizam ~ Salam jengah, salam ziarah. Lamaa x jenguk ke sini. Apa khabar ?
UI > salam ziarah kmbali..alhamdulillah sy sihat..akk sihat?^_^

adaibrahim ~ rindu dekat akak..moga diizinkan Allah swt kita bertemu nanti..amin
UI > rindu adik juge..i.allah amin..nanti kite pakat2 turun TAHAP ye!^_~

Wan Sufiah ~ salam ziarah, kak Ainun - sijil gen 7
UI> salam ziarah kmbali..miss u dik!

ummuuwaishandzolah ~ salam ziarah...nice blog n good work keep blogging..
UI > slm ziarah kmbali..jazakumullah khairan kathira ya ukhti..^_^

anissyuhada ~ tak layak jd mentor akak..tp, jd partner yang setia insya Allah...chayok2..ayuh kita bawa gelombang cintakan ILMU...jejaki ulama' pewaris Nabi..
UI> chayok!!^_^ nisah lbih dr layak untk jd mentor kak long..i.allah kt sma2 kuatkn diri..mga kita sntiasa mncontohi Saiyidatina Aisyah,faqih dlm ilmunya..sarat kcintaan pd suaminya!^_^

DEBAR NOVEMBER ^_^

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Alhamdulillah,Allah masih lagi mengurniakan nikmat dan kasih-sayangnya kepada kita semua..Semoga dengan nikmat2 yang dikurniakan menjadikan kita hamba yang lebih bersyukur..

bulan ni banyak peristiwa yang berlaku yang rasanya ingin dicatatkan buat tatapan di hari muka^_^


DEBAR 1 ~ SPM BERTANDANG

Bagi keluarga di pihak saya,ini adalah SPM terakhir yang mendebarkan kami sekeluarga memandangkan di antara calon tersebut adalah adik bongsu kami yang amat disayangi=)

Salam imtihan buat adik2 kesayangan - Mohd Syukri bin Ismail & Mohd Syimir bin Abu Hanipah- yang sedang menghadapi exam SPM sekarang..maaf sangat2 k.yah/k.ngah tak dapat nak telefon..line internet kat sini masalah sangat2 sekarang ni..kakak kalian sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan.kita jauh di mata,namun tetap di hati..

Lakukan yang terbaik wahai adik2ku..yakin dengan pertolongan Allah.Dia amat dekat dan teramat dekat dengan hambaNya..bersangka baik dengan Allah dan serahkan sepenuh tawakkal padaNya..inshaAllah,dengan izin Allah,adik2 akan memperoleh kejayaan gemilang!

~buat adik,imir,adik2 SMKA TAHAP dan semua calon SPM di Malaysia..BITTAUFIQ WAN NAJAH!

DEBAR 2 ~ KEHADIRAN SI DIA ^_^
Hihi,pelik pula bunyi tajuk ni=) Alhamdulillah,suami saya selamat tiba ke Mesir 6 hari yang lepas setelah bersusah-payah melakukan pelbagai urusan di bumi Madinah sana..tarikh untuk berlepas ke Mesir bertukar2 menyebabkan kami tak senang duduk jadinya=)akhirnya,alhamdulillah semuanya selamat.suami akan berada di sini lebih kurang 3 minggu,sempatlah kami merayakan 'Idul Adha bersama2 inshaAllah.
Pertemuan kami kali ni juga rasanya cukup berbeza.disebabkan saya sekarang berada di tahun akhir,maka kuliah2 adalah menjadi kewajipan saya di kala ini..

Alhamdulillah,Allah kurniakan saya suami yang amat memahami,malah mencadangkan idea yang paling bernas untuk kami berdua.sewaktu saya menjalankan rutin harian,bergelumang dengan kitab dan muhadharah,suami akan memanfaatkan waktu itu dengan menggali ilmu di kuliah Al-Azhar banin.bermakna,3 minggu lah abang bergelar pelajar Al-Azhar..MashaAllah,kagum dengan prinsipnya,tidak mahu membiarkan sehari berlalu tanpa menghadap ilmu dan para Ulama'..

~ bang,kita tak punya banyak masa untuk bersama sewaktu di dunia,semoga ALLAH mengurniakan seluas-luasnya ruang dan waktu untuk kita bersama di SYURGA sana,amin..

DEBAR 3- ABG LONG DAN KAK LONG DI TANAH HARAM..
Alhamdulillah,abg long dan kak long terpilih menjadi tetamu Allah untuk mengerjakan haji pada tahun ini.baru2 ni kami mendapat berita abg long demam.tapi kata kak long,demam abg long beransur pulih,Alhamdulillah..semoga kalian memperoleh Haji Mabrur,amin..rupa2nya anak2 abg long-fatihah,adib dan syahirah juga diserang demam di Malaysia.demam rindu barangkali..semoga anak2 saudara makteh cepat sembuh,Syafahumullah...

amat rindu untuk kembali menjejakkan kaki ke Tanah Haram..sayu melihat tetamu Allah yang membanjiri bumi Makkah kala ini..semoga semua jemaah memperoleh haji mabrur dan dapat meneruskan ibadah yang terbaik setibanya mereka di tanah air nanti..amin..


ULANGTAHUN SYUHADA' MEMALI KALI KE-24
November juga menyaksikan kesyahidan insan-insan pilihan Allah di Memali,Kedah.Peristiwa ini berlaku pada 19 November 1985..Berikut adalah gambar2 yang diperoleh buat tatapan pengunjung semua..





berita lanjut tentang Memali,sila rujuk :





BUAT ADIK-ADIK BARU MANSURAH ^_^


http://dpm-mansoura.blogspot.com/

USTAZ ASRI DITANGKAP

KUALA LUMPUR,2 Nov:Bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin telah ditangkap oleh pihak polis dan pegawai JAIS jam 12.15 tengah malam tadi.

Kira-kira jam 10 malam tadi,sepasukan lapan anggota daripada Jabatan Agama Islam(JAIS) telah tiba, ketika Dr Asri baru selesai menyampaikan kuliahnya yang dilakukan secara rutin setiap bulan, di kediaman di Taman Sri Ukay,dekat sini.

Suasana menjadi agak tegang apaila orang ramai dan para jemaah yang mengikuti kuliah,terkejut dengan kehadiran sepasukan anggota polis sejumlah kira-kira 40 orang,yang mula mengepung pekarangan rumah tersebut.

Beberapa jemaah yang ditemui Harakahdaily,membayangkan situasi tersebut tidak ubah seperti suasana penangkapan bekas Timbalan Perdana Menteri Dato'Seri Anwar Ibrahim dirumahnya di Damansara pada tahun 1998 lalu.

Sungguhpun begitu,Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin,yang berada di kediaman itu,berjaya meminta orang ramai dan pihak polis yang berada di situ bertenang.

Dalam pada itu,kira-kira 2 jam, para pegawai Jais berunding untuk meminta Dr Asri ke pejabat agama atau balai polis berdekatan.

Pada awalnya,Dr Asri mahu para pegawai itu mengambil keterangan di rumah tersebut, namun setelah berbincang agak lama,Dr Adsri akur untuk ke balai polis berdekatan.

Beliau kelihatan menaiki van JAIS dan diiringi oleh beberapa buah kereta peronda polis.

ImageSebelum pergi, Dr Asri sempat meminta supaya pihak media menunggu beliau dirumah tersebut kerana akan mengadakan sidang media.

"Jangan bimbang,saya akan balik semula ke sini.Doakan saya.

"Tunggu saya...akan membuat sidang media," katanya di hadapan orang ramai dan pihak media yang mengerumuni rumah tersbut.

Dipercayai tangkapan itu,berikutan dakwaan beliau yang dikatakan mengajar tanpa tauliah dan ada kaitannya dengan sidang media semalam serta memo bantahan lantikan beliau selaku Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah(Yadim).

Beliau dipercayai dibawa ke balai polis Hulu Kelang untuk diambil keterangan.Turut serta bersama beliau ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Kelang,Shaari Sungib.


sumber : harakahdaily.net