KITA YANG BERGELAR ISTERI..


Sedari kecil,saya rasa amat tercabar apabila melihat kaum Adam menindas kaum Hawa.Saya merasa geram yang amat sangat apabila membaca berita suami memperlakukan isterinya dengan kasar dan tidak berperi kemanusiaan.saya sedih apabila ada sahabat-sahabat saya yang bertemu saya dan mengadu tanpa ada sebab yang kukuh tiba-tiba tunangnya memutuskan tali pertunangan..saya sering terfikir adakah kerana wanita itu jiwanya lembut,maka lelaki boleh berbuat sesuka hati?

Setelah berkahwin, saya makin mengenali siapa itu lelaki.tidak semua lelaki bersikap keterlaluan begitu dan paling penting setiap perkara dan permasalahan yang berlaku sinonimnya adalah kerana wujudnya masalah komunikasi yang kurang baik dan masih kurang memahami tentang amanah yang terpundak di bahu suami isteri.Semua perkara ini memerlukan proses belajar,
give and take dan paling penting keikhlasan suami isteri untuk menerima pasangannya seadanya,dengan penuh rasa cinta.

Menyelusuri fatrah akhir zaman ini,terasa tugas amanah Pendakwah semakin berat.
Melihat kepada keadaan semasa tentang keruntuhan institusi rumahtangga , jiwa saya sebagai isteri turut sama dirundung bimbang.

Saya bimbang melihat ramainya wanita yang mendedahkan aurat di luar rumah,padahal dirinya telah sah menjadi milik seorang suami.terbit kegusaran di hati,bagaimana si suami boleh mengizinkan isteri yang dicintai keluar dari rumah untuk menghiburkan orang lain?
suami amat berperanan membimbing dan memimpin isteri menuju ke jalan yang diredhai Allah.Relakah suami melihat isteri berpakaian seksi,ber
posing maut dan gambar isterinya itu terdedah sewenang-wenangnya di dada-dada akhbar dan majalah?

Wahai suami,isteri itu amanahmu.
Luruskanlah isterimu dengan penuh kasih-sayang untuk sama-sama mendekatkan diri kepada Allah kerana hakikat sebuah perkahwinan itu didirikan bukan hanya kerana tuntutan nafsu tetapi untuk menjaga iman dan agama.
Dengan matlamat yang jelas,kamu akan dapat mengemudi bahtera rumahtangga ini dengan penuh kesabaran dan ketaqwaan kepada Allah..

Wahai isteri,takutlah kepada Allah.
Erti taat itu bukan setakat menjaga makan minum,pakaian dan fizikal suami sahaja,malah lebih besar dari itu dengan menjaga maruah suamimu.Dia lelaki yang telah Allah hadiahkan istimewa buat dirimu,maka tunaikanlah hak kepada suamimu dengan baik.Pelihara maruahmu,perlakuanmu,tutur katamu,pakaianmu kerana ke mana kamu pergi kerana kamu membawa namanya,maruahnya.


KITA YANG BERGELAR ISTERI..
Suami adalah insan yang paling kita cintai selepas Allah dan Rasul..

Kita ingin menjadi bidadarinya di dunia dan di syurga sana..
Kita ingin memelihara maruahnya agar kita tergolong dalam golongan isterinya yang solehah..
Kita taatkan nasihat dan tegurannya agar Masjid yang terbina ini selamanya bahagia dan harmoni..

Kita yang bergelar isteri..
Jasad ini hanya pinjaman dari Allah..
Kita ingin menjadi penyejuk mata suami..
menjadi penghiburnya,sayap kirinya yang ampuh..
Kita sentiasa ingin meniupkan roh perjuangan di dalam jiwanya..

Kita yang bergelar isteri..
Kita tidakkan rela melihat suami bermuram durja..
Kita paling bahagia melihat dirinya suka dan gembira..

Kita yang bergelar isteri..
Kita yang dikatakan Rasulullah di dalam sabda Baginda,
(yang bermaksud):

"Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai". (Hadis riwayat Ahmad)

"Sekiranya aku (boleh) menyuruh manusia menyembah manusia nescaya aku akan menyuruh isteri menyembah suaminya.” (Hadis riwayat Abu Daud)


Daripada Ummu Salamah, dia berkata, “Rasulullah s.a.w bersabda: Seorang perempuan jika meninggal dan suaminya meredainya, maka dia akan masuk syurga.” (Hadis riwayat Ahmad dan Thabrani)

Kita yang bergelar Isteri..
Kita ingin berakhlak seperti Saiyidatina Fatimah..
Di dalam kesederhanaan dan kesusahan..
Setia mengurusi suami dan anak2 tanpa pembantu..
Hanya zikir menjadi nadi ketenangan dan kekuatan..


kita yang bergelar isteri...



monolog

Bismillahirrahmanirrahim..

terlalu kompleks memperkatakan tentang kehidupan.

Juga terlalu kompleks membicarakan tentang hati..

Hati orang beriman di dalam jagaan Allah.
Sentiasa merasai rindu..rindu kepada Allah,rindu kepada Rasulullah,rindu untuk mentadabbur kalam Allah..juga amat rindu kepada hamba-hamba yang sama2 berusaha mencari redha Allah..

dalam usaha mencari cinta,kadangkala diri ini tersungkur jatuh..
butiran air mata ini gugur tanda akur seorang hamba akan kekuasaan Rabbnya..
perit hati ini,pedih jiwa ini meneruskan perjuangan sebuah mujahadah..

dalam dingin hening pagi ini..
hamba menguatkan diri..
sujud menyembahMu wahai Allah..
ku serah segalanya atas dasar cinta yang tidak bersyarat.

kerana aku tahu..
hanya Engkau Zat Yang Satu..
Yang Maha Mengerti..
aku hanya ingin bermanja denganMu Tuhan..

Kau menciptaku,Kau hampir denganku..
Kau mengetahui tiap gerak dan bisikan hatiku..
aku adukan segalanya padaMu Ya Ilahi Rabbi..

Ya Rahman..
kuyakini Kau tidak pernah menzalimi hambaMu..
tidak akan sekali-kali..
Tiap satunya Kau atur penuh hikmah,penuh pengertian..

dangkalnya aku wahai Allah..
sering diri ini melakukan khilaf..
namun nikmatMu tak pernah berkurang buatku..

aku hampir goyah,
Kau teguhkan hatiku untuk mentadabbur Kalamullah..
wasilah kekuatan jiwa seorang hamba..
dan aku kuat kembali..

aku hampir rebah dalam ujianMu..
Dan Kau menyedarkan kalbuku untuk menyelusuri sirah Rasulullah..
Baginda lelaki mulia yang hidupnya sarat dengan ujian..
Namun Baginda sabar..
ujian itu tidak dianggap beban tetapi suatu amanah iman..

Ya Allah..
buat kesekian kalinya..
hamba tidakkan berhenti berharap..
Bantu aku,tabahkan hatiku..
Tenangkan aku megharungi kehidupan ini..

semoga hari terbaik di dalam hidupku adalah
hari dan saat pertemuan aku denganMu..

amin..


Kenapa e-undi meragukan?

oleh : pemudabesut

Berikutan bantahan mahasiswa yang berlaku di Universiti Malaysa terhadap e-undi atau e-vote. Suka untuk saya gambarkan kenapa e-undi ini tidak diyakini. Saya tidak merujuk kepada sistem undi mana-mana universiti tetapi saya merujuk kepada sistem e-undi secara umum mengikut kefahaman saya dan budaya rasuah yang serius di negara kita.

E-undi adalah penggundian yang tidak menggunakan kertas. Ia melibatkan semakkan identiti pengundi dan pengiraan hasil undian seseorang pengundi. Keraguan terhadap manipulasi adalah seperti berikut :

1. Identiti pengundi ditentukan oleh sistem. Sistem ini merujuk kepada pengkalandata(database) yang telah dibina. Biasanya identiti ini merujuk kepada nombor kad pengenalan atau nombor metrik pelajar. Apabila nombor kad pengenalan atau nombor metrik dimasukkan dalam sistem maka sistem akan menyemak dengan data dalam pengkalandata. Persoalannya :

a. Apakah data itu betul ? Bagaimana mengesahkan data dalam pengkalandata? Siapa yang mengesahkannya? Apakah pengundi hantu tidak boleh dimasukkan dalam daftar tersebut?
b. Jika telah disahkan pun adakah ia tidak boleh ditindankan(replace) data tersebut dengan data-data yang telah dimanipulasi ?

2. Hasil pengundian seseorang pengundi akan dikira bagi menentukan siapakah yang menang dalam sesuatu pertandingan itu. Kiraan ini sepenuhnya dibuat oleh sistem. Persoalannya :

a. Apakah sistem kiraan ini tidak boleh diganggu oleh pihak lain ? Siapa yang boleh mengesahkan ia bebas daripada manipulasi sedangkan ia dikendalikan oleh sistem yang tidak boleh bercakap dengan kita.

b. Apakah tidak boleh kiraan data dimanipulasi ? Contohnya jika calon A menang kemudian hasil undian calon A dibuang. Akhirnya calon B yang menang. Siapa yang boleh mengesahkan ianya tidak boleh berlaku? Sistem tidak boleh bercakap dengan kita.

3. Realiti rasuah di Jabatan Kerajaan adalah ditahap yang membimbangkan. Bayangkan sebuah kementerian yang tugasnya menjaga pertahanan negara cuai menjaga dua buah enjin jet F-5E sehingga boleh hilang dan sampai ke negara Amerika Selatan. Jika enjin jet F-5E boleh hilang. Jika undi pos di MINDEF boleh dimanipulasi dalam pilihanraya Bagan Pinang. Apalah mustahilnya data-data pilihanraya di kampus dimanipulasi.

...................................................................................................................................

KUALA LUMPUR,30 Januari: Kira-kira 200 penuntut Universiti Malaya (UM) berkumpul di Dataran Dewan Tunku Canselor seawal jam 9 pagi bagi membantah sistem undian elektronik (e-voting) dalam pilihan raya kampus bagi sesi 2009/2010 di sini, semalam.

Presiden Mahasiswa Islam UM, Shazni Munir Mohd Ithnin, berkata bantahan itu adalah kerjasama antara Pro Mahasiswa dan Penggerak Mahasiswa yang meragui ketelusan dan kelancaran sistem terbabit. “Keputusan rasmi pilihan raya kampus belum diumumkan kerana sidang bantahan semalam turut dibantah oleh kami. “Kami mencadangkan pilihan raya diadakan semula secara manual kerana sistem e-voting adalah diragui,” katanya ketika ditemui pada sesi bantahan berkenaan.

Menurutnya, demonstrasi ini bukan bertujuan untuk membantah kemenangan calon bertanding, tetapi penggunaan sistem e-voting yang baru diperkenalkan pada sesi pilihan raya tahun ini. Katanya, mahasiswa dimaklumkan lampiran bukti yang disertakan bagi menyokong bantahan e-voting ditolak dan perkara ini menjadi tanggungjawab Hal Ehwal Pelajar Alumni (Hepa) universiti. Shazni berkata, dua resolusi dicapai hasil perbincangan dengan Naib Canselor UM, Datuk Dr Ghauth Jasmon yang berakhir jam 5.30 petang, semalam. Menurutnya, antaranya siasatan akan dilakukan terhadap Timbalan Naib Canselor (TNC) Hepa, Prof Madya Datuk Dr Azarae Idris dan proses pengundian akan dilakukan semula.


“Pilihan raya kampus secara manual akan dijalankan semula selepas siasatan ke atas TNC Hepa dan kemungkinan mengambil masa untuk dilaksanakan. “Buat masa ini, tiada kepemimpinan di kalangan pelajar UM dan tarikh pilihan raya kampus akan datang belum ditetapkan,” katanya. Pilihan raya kampus UM yang dijalankan pada Khamis lalu mempertandingkan 41 kerusi membabitkan 63 calon termasuk calon umum dan 16 fakulti.

http://www.hmetro.com.my/

khabaran tanah air


Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Minggu kebelakangan ini,saya mengamati perjalanan suasana dan keadaan politik di Malaysia dengan penuh minat.kalau sehari tidak mendapat khabaran tentang tanah air tercinta,rasanya saya benar-benar ketinggalan.

1- Al-Fatihah buat Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Al-Marhum Sultan Ismail yang mangkat di Hospital Pakar Puteri, jam 7.15 malam.

2-Serentak dengan itu,Malaysia digemparkan seketika dengan kisah Aduka Taruna,penulis blog yang mencetuskan kontroversi berkaitan dengan kemangkatan Sultan Johor.


Rasanya tidak perlulah diulas panjang kerana perkara ini juga masih di dalam penyiasatan.

Namun,sebagai umat Islam dan rakan seaqidah, saya terpempan dan terkejut yang teramat apabila membaca blog beliau,ten
tang kata2nya berkenaan isteri Rasulullah yang utamanya.
Cacian yang dilontarkan kepada Saiyidatina Aisyah bukanlah satu perkara kecil malah menimbulkan kemarahan yang teramat di hati umat Islam. Kadangkala manusia lantang berhujah,mengeluarkan pandangan dan pendapat sehingga terlupa akan terbitnya banyak kekhilafan dari setiap kata2 yang dilontar.

Sebagai manusia yang diajar dengan adab dan susila di dalam Agama,marilah kita sama2 memohon agar Allah meluruskan kembali jalan kehidupannya dan kita semua. sungguh Allah itu Maha Mengetahui Yang Terbaik buat hamba2Nya.
Terselit doa dan harapan di hati saya semoga apa yang bakal diterima dan dilalui oleh Aduka Taruna akan memberi keinsafan dan kesedaran di hatinya.



3-Menjengah ke laman politik Perak,bulan ini kita bakal berdepan dengan suasana yang menggugat dan mendebarkan.

Mahkamah Persekutuan akan mengumumkan keputusannya pada 9 Februari ini sama ada Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir kekal dalam jawatan Menteri Besar Perak atau Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin mendapat kembali jawatannya.

Tentu sahaja pengumuman ini amat2 dinanti khususnya buat rakyat Perak setelah hampir setahun pertikaian isu Menteri Besar Perak tercetus.

Keputusan itu amat ditunggu-tunggu kerana ia akan menentukan sama ada Barisan Nasional (BN) akan terus mentadbir negeri itu atau kembali kepada pemerintahan pakatan Pas, DAP dan PKR.

Harapan besar dilafazkan di hati rakyat,semoga pemimpin yang diumumkan nanti adalah insan yang benar2 tulus dan ikhlas di dalam membawa agenda kebangkitan dan kemajuan rakyat.

4- Belum reda dengan isu kalimah Allah,Malaysia digemparkan sekali lagi dengan

penemuan kepala babi yang dilontarkan ke dalam perkarangan dua buah masjid sekitar Jalan Klang Lama baru-baru ini.

Kepala babi berkenaan dijumpai di perkarangan Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Harun di Petaling Jaya dan Masjid Al-Imam Al-Tirmizi, Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama.

memetik kalam Ustaz Idris Ahmad,Ketua Penerangan PAS Pusat :

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang membaling kepala babi di perkarangan masjid Taman Datuk Harun di Petaling Jaya dan Masjid Al-Imam Al-Tirmizi, Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama.


Perbuatan khianat ini jelas bertujuan untuk memprovokasi umat Islam untuk bertindakbalas. PAS berharap agar umat Islam dinegara ini dapat bertenang dan tidak terpengaruh dengan provokasi ini.


Sejak keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahaan untuk 'God', jenayah membakar, menyerang dan cuba menimbulkan ketegangan kaum menjadi-jadi.

PAS berharap agar pihak Polis meningkatkan rondaan keselamatan dan juga membuat siasatan segera terhadap insiden yang dilaporkan. PAS juga menyeru kepada rakyat dan NGO membantu pasukan keselamatan bagi memantau perkara ini bagi mengelakkan tindakan yang tidak bertanggungjawab ini terus berlaku.

hari lahirmu..

Suamiku..
telah ternukil di suratan Ilahi
akan pertemuan ini..
Ikatan ini membuahkan cinta..
kita kini diakad sah dengan izinNya..

Imamku..
Di saat tarian pena ini menutur kata..
terasa diri ini begitu istimewa..
dihadiahkan Ar-Rahim seorang wira..
mencintai Allah lebih dari segalanya..
menjadikan diri ini isteri kedua..
kerana dakwah itulah cintamu yg pertama..

cintaku..
dengan keizinan Allah Ar-Rahman..
aku bertatih..mendamba keredhaan..
ku harapkan doa dan kasihmu sayang..
agar rumahtangga yang terbina ini..
sentiasa disirami roh taqwa dan mawaddah..
Bait Muslim kita meriah dengan alunan Al-Quran..
Sentiasa mengharap keredhaan dan kerahmatan..


abang..
dalam setiap langkahmu..derap kakimu..
jangan gentar membuktikan
dikau seorang pejuang!
tangkas dan gagah persis Saidina Umar!
Bijak dan kritis seperti Saidina Ali!
Lembut kepada isteri dan anak-anak..
seperti Rasulullah SAW..
Doa ini sentiasa kutitipkan buatmu
duhai jundullah..
moga kita kan kekal bertamu
di Syurga Allah!


~selamat hari lahir ke-25..semoga sentiasa di dalam kerahmatan dan keredhaan Allah.
SALAM IMTIHAN!^_^



syeikh husin di muslim video

bagi pengunjung2 yang ingin melihat dan mendengar muhadharah Syeikh Husin,syeikh kami di Mansurah,kalian dipersilakan ke:

http://www.muslimvideo.com/tv/member/21567/syeikh%20husin/

inshaAllah bahasa yang digunakan mudah difahami kerana beliau mengajar di dalam bahasa arab fushah dan sudah bercampur dengan beberapa patah melayu kerana sudah 8 generasi anak2 malaysia-takhasus qiraat di Mansurah ini yang bertalaqi dengan beliau ^_^



tolong sebarkan terutama kepada guru2 Qiraat di Malaysia.

semoga beroleh manfaat..

catatan musim sejuk..1 ^_^

ni bukan kat mesir,tempat lain=)


Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Syukur Alhamdulillah di ats nikmat iman dan Islam..Semoga kita sentiasa tergolong di dalam golongan hamba yang bersyukur..

- catatan 21 januari 2010 -

musafir ini mengenalkan saya akan erti kehidupan.saya tinggalkan catatan di sini untuk menjadi tatapan di hari muka.mungkin kala itu saya dalam kesedihan,kemurungan atau hilang hala tuju,semoga catatan inilah yang akan menguatkan diri saya..inshaAllah.


1

hari ni saya berasa sangat gembira.Alhamdulillah,Allah masih memberi peluang pada saya untuk mengutip mutiara2 ilmu dari Syeikh Husin dan guru saya ustaz Bazz.

paling istimewa pada hari ini pihak maahad mengadakan Nadwah-pertemuan antara semua muallim/ah & tenaga kerja maahad termasuk mudirah.ini Nadwah kali pertama yang diadakan oleh pihak maahad sepanjang 3 tahun saya menuntut ilmu di bumi bertuah ini.

Dalam pertemuan tadi,saya terpegun mendengar kalam Syeikh Toha,muallim adik2 tahun 1.
MashaAllah,kata2nya benar2 menusuk kalbu,tiap satu isinya disertai dengan ayat2 Al-Quran.

Di dalam kalamnya,Syeikh amat meraikan kami anak2 murid dari Malaysia yang datang ke sini untuk menuntut ilmu Allah,memberi taujihat kepada kami untuk terus tegar menuntut ilmu.
Beliau juga menyatakan betapa bersyukurnya kita menjadi Umat Rasulullah SAW,diberi peluang oleh Allah untuk membaca Al-Quran pada waktu siang dan malam.

Sayu pula rasanya,merekalah pengganti ayahanda dan bonda sepanjang permusafiran kami ke bumi Mesir ini...



2

Musim sejuk di Mesir rasanya sudah hampir ke kemuncaknya..
semalam hujan turun di bumi Mansurah,tapi tidaklah selebat mana.Menggigil-gigil juga kami meredah kesejukan menuju ke kelas syeikh pagi2.
namun bagi saya,musim sejuk ini merakam kenangan yang tersendiri,sangat manis..

Bak kata syeikh,Allah tidak kan mensia2kan amalan kamu dalam fatrah sekarang.Allah Maha melihat betapa kamu bermujahadah bangun pada waktu sahur berwuduk dengan air yang sejuk itu dan menggagahkan diri untuk menghadapNya(Qiamullail).
Allah Maha Mengetahui betapa bersungguhnya kamu mengulangkaji pelajaran,berusaha untuk bangun dan keluar dari rumah untuk menuntut ilmu.

Semua itu pastinya telah dicatat sebagai amalan hasanah,saham yang akan memberatkan mizan kita di akhirat kelak,amin.

3

catatan penting juga untuk hari ni,tazkirah Syeikh Husin selepas muhadharah Qiraat pagi tadi tentang amalan2 untuk mengelakkan diri kita dari diganggu jin.

antara isi2nya:
1-makan dengan tangan kanan.bila kamu makan dengan tangan kiri,kamu seolah-olah menjemput syaitan makan dengan kamu.Rasulullah memulakan sesuatu perkara itu dengan tangan kanan dan kita lakukan sepertimana Rasulullah.kata Syeikh,"kalau kamu nak berkawan dengan syaitan,kamu makan guna tangan kiri"^_~

2-kalau kamu rasa sakit2 badan,cuba ubati diri kamu sendiri.caranya?baca Ayat Kursi dan gosok2 tempat kamu sakit,InshaAllah syifa'.Syaitan suka mengganggu manusia supaya manusia lupa dan jauh dari Allah.Jadi kamu jangan bagi peluang syaitan dekati kamu.Baca Quran selalu,pelihara solat inshaAllah syaitan tu yang takut dengan kamu.

3-antaranya lagi, sebelum tidur , kamu tepuk2 (apa yek yg sesuai?org pahang panggil
"tepas" =)) tempat tidur kamu diiringi membaca Bismillahirrahmanirrahim 3kali.

ni ilmu saya dapat dari Ustaz Bazz : Syaitan akan menghasut suami isteri agar selalu bergaduh,berselisih faham.maka dengan cara membaca zikir2 sebelum tidur dan melakukan tips di atas,inshaAllah syaitan tidak akan dapat mengganggu keharmonian rumahtangga kamu.

4-sebelum tidur juga,sebaiknya brwuduk dan membaca Ayat Kursi dan surah Al-Ikhlas,Al-Falaq dan An-Nas 3 kali.kemudian hembuskan pada tangan dan sapu tangan tersebut ke seluruh anggota badan yang mampu dicapai.InshaAllah tidur kita dijauhkan dari gangguan syaitan dan selamat hingga ke waktu bangun tahajud.

jangan lupa sebelum tidur niatkan kita nak bangun pukul berapa dan ingin mengerjakan amalan2 yang baik keesokan hari.dan paling penting,maafkan semua orang sebelum tido!^_^

tempahan ditutup

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Di sini saya ingin membuat pengumuman bahawa tempahan untuk KURMA NABI,MINYAK HABBATUS SAUDA dan AIR ZAM2 telah ditutup.

Untuk pengetahuan semua,tempahan kini telah melebihi had yang telah ditetapkan.
Jadi saya mohon maaf kepada kakak2,sahabat2 dan adik2 yang tak sempat menempah barang2 ni.

Jazakumullah khairan kathira atas segala keprihatinan dan kerjasama kalian..^_^

:: BANGUN MALAM ::


Kebahagiaan dan kesejahteraan hidup yang merupakan impian setiap insan bukanlah sekadar terletak pada nilaian harta benda dan wang ringgit.

Banyak rumah tangga yang hancur kerana mengikut teori kebahagian sendiri. Mereka menyangkakan wang adalah segala-galanya...

Namun setelah memperolehi semuanya itu, rumah tangga masih tidak bahagia. Suami isteri tidak mesra. Bahkan sentiasa berkrisis, bermasam muka dan berburuk sangka. Hubungan ibu bapa dan anak-anak renggang.

Justeru itu, kebahagiaan bukan terletak kepada material semata-mata, yang paling utama ialah pimpinan suami itu sendiri.Suami perlu mendidik isteri ke arah mencapai cinta Allah, cinta agama dan cinta akhirat. Cinta kepada Tuhan akan mendorong seseorang itu untuk berbuat kebaikan demi mencari redha Allah.

Setiap pasangan perlu saling bantu-membantu untuk memajukan diri mencari keredhaan Allah terutama sekali pada waktu keheningan malam.Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

“Dan bantu-membantulah kamu dalam kebaikan dan takwa, janganlah kamu bantu-membantu dalam melakukan dosa dan pelanggaran.” (Al-Maidah: 2)


Malah baginda s.a.w. sangat suka kepada suami isteri yang saling bantu-membantu dalam ketaatan, rukuk dan sujud dalam kegelapan malam ketika semua manusia tidur dengan lenanya. Itulah sebenarnya petua kebahagiaan dunia dan akhirat.


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, katanya:Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda:

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, katanya:Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda:

Mudah-mudahan Allah merahmati seorang suami yang bangun pada tengah malam lalu mengerjakan solat dan membangunkan isterinya sama-sama melakukan solat. Sekiranya dia enggan, maka dipercikkannya ke wajahnya.”

“Mudah-mudahan Allah merahmati seorang isteri yang bangun tengah malam untuk mengerjakan solat dan juga membangunkan suaminya, jika dia enggan, maka dipercikkanlah air ke mukanya.” (Riwayat: Abu Daud dan Ibnu Majah)


Menerusi hadis di atas jelaslah kepada kita betapa indahnya saat-saat seorang suami membangunkan isterinya dengan lemah-lembut seperti memercikkan air ke mukanya pada tengah malam supaya sama-sama melakukan ibadat kepada Allah s.w.t. apatah lagi jika anak-anak dapat ikut serta.

Betapa sayunya hati ketika ini mengenali dosa-dosa yang telah dilakukan. Air mata menitis tanda keinsafan. Zikir dialunkan tanda kesyukuran. Doa dipanjatkan memohon kesejahteraan keluarga dunia dan akhirat.

Kebahagiaan seperti inilah akan melahirkan jiwa yang tenang, aman damai, tiada ketakutan, tiada kebimbangan malah berada di dalam keadaaan redha dan diredhai Allah dunia dan akhirat.

Ini jelas dalam firman Allah bermaksud:
“Wahai jiwa yang tenang kembalilah kamu kepada Tuhanmu dalam keadaan kamu redha dan diredhai. Masuklah dalam hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” (Al-Fajr: 27-30)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah dan Abu Said r.a. katanya: Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Apabila seorang suami membangunkan isterinya pada waktu malam kemudian mereka mengerjakan solat dua rakaat, maka mereka termasuklah atau tergolonglah ke dalam golongan orang-orang yang banyak berzikir kepada Allah.” (Riwayat: Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

Oleh itu, luangkan masa untuk bermunajat kepada-Nya agar tidak timbul penyesalan pada hari kemudian.


KELEBIHAN HABBATUS SAUDA'

Habbatus Sauda ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian telah dijalankan keatas habbatus sauda. Habbatus Sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti:

  • untuk menghasilkan kulit muka yang cerah

  • membantu merawat batuk dan asma

  • kencing manis

  • selsema

  • keguguran rambut

  • tekanan darah tinggi

  • masalah untuk tidur

  • sakit-sakit otot dan sendi

  • rasa loya dan muntah

  • mengurangkan kolesterol

  • merawat batu karang dan sebagainya.

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain ''Gunakanlah Habbatus Sauda' kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)" (HR.Bukhari, Muslim)

Diantara kajian-kajian yang telah di buat:

  • Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan bahawa Habbatus Sauda merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.

  • Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus Sauda berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.

  • Dr Ahmad Elkadi pula membuat kajian dan mendapati Habbatus Sauda mempertingkatkan daya tahan sakit (immune system).

Ciri-ciri utama habbatus Sauda:

  • Nilai pemakanan Habbatus Sauda kaya dengan: monosaccharide glukosa, xylosa dsb. Polysaccharide fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan amino acid yang membentuk protein karotene iaitu sumber vitamin A kalsium, zat besi, dan sebagainya.

  • Sistem imunisasi. Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus Sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

  • Anti-histamine. Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus Sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, habbatus Sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

  • Anti-tumor. Kajian mendapati habbatus Sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

  • Anti-bakteria. Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria . Habbatus Sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna habbatus Sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

  • Anti-radang (anti-inflammation). Habbatus Sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) dan arthritis (bengkak sendi), menggalakkan pengeluaran susu. Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus Sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.


BERITA BAIK! ISTIMEWA DARI MADINAH AL-MUNAWWARAH!^_^


Bagi sesiapa yang ingin membuat tempahan (terutama warga Mansurah)

KURMA NABI (1 KG ) : LE 80@90 (BERGANTUNG KEPADA PASARAN SEMASA)
MINYAK HABBATUS SAUDA' : LE 25 (SEBOTOL)

sila hubungi saya :

'Ainun Mardhiah binti Ismail
no tel : +20113591833
email : wafinwardah86@yahoo.com


****untuk makluman semua,tempahan untuk air zam2 tidak dapat diteruskan lagi kerana permintaan telah melebihi hadnya..

tetapi antum masih berpeluang untuk menempah KURMA NABI & MINYAK HABBATUS SAUDA' yang ternyata banyak khasiatnya! ^_^

TARIKH AKHIR UNTUK MEMBUAT TEMPAHAN ADALAH PADA 27 JANUARI 2010.

INSHAALLAH,SEMUA BARANGAN AKAN TIBA PADA BULAN FEBRUARI INI.


~HANYA YANG TERBAIK UNTUK SEMUA! ^_^ ~



SAYYIDUL AYYAM INI........

Bismillahirrahmanirrahim..

Innalillah wa inna ilaihi Raji'un..

ustaz fauzi bin azizan telah pulang ke rahmatullah pada pukul 2 ptg tadi(waktu msia)

Al-Fatihah...

Maha Benar Janji Allah..
kembali hamba pada PenciptaNya tetap,tepat di dalam aturan dan waktunya..

selesai sudah amanahnya di dunia..

rupanya dia hamba terpilih..
meninggalkan dunia pd hari mulia..

kak Qema..
akak isteri yang sangat istimewa..
menjadi suri kepada suami yang soleh..

sedalam mana cinta dan sayang kita sesama hamba..
manakan sama cinta Pencipta terhadap makhlukNya..

ALLAH MAHA PENYAYANG..
sangat menyayanginya..
semoga rohnya berbahagia di alam sana..

akak,kami sentiasa di sisi akak,mendoakan akak siang dan malam..
moga ketabahanmu menjadi sebutan seluruh penduduk langit dan bumi..

AL-FATIHAH

.................................................................................................................................................

"Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata 'Sesungguhnya kita milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kita akan kembali'." (al-Baqarah: 155-156)

"Sesungguhnya bagi orang-orang yang bersabar akan disempurnakan pahala yang tiada terkira." (al-Zumar: 10)

Katakanlah (Muhammad), "Tidak akan menimpa kami kecuali apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung, dan kepada Allah hendaklah bertawakal wahai orang-orang yang beriman!". (al-Taubah: 51)

Daripada Syu'aib Bin Sanan, Rasulullah SAW bersabda, "Sungguh pelik ('ajib) keadaan orang mukmin. Segala keadaan adalah baik baginya. Jika mendapat kesenang kemudian dia bersyukur, maka baginya kebaikan. Jika mendapat kesusahan (musibah) kemudian dia bersabar, maka baginya kebaikan. (HR Muslim)

Daripada Abu Hurayrah, Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang akan memperoleh limpahan kebaikan dari Allah, maka ia akan diberi cobaan." (HR Bukhari dan Muslim)



BLOG KAK AKMA : http://ruhulkifah.blogspot.com/

Kenyataan Rasmi MANHAL PMRAM tentang isu penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh non-Muslim


1. Asal usul kalimah Allah
Mengikut kaedah tatabahasa Bahasa Arab, perkataan Allah berasal dari allaha-yauallihu-ilahatan-ilahiyyatan (أله – يؤله – إلهة – إلهية) yang membawa maksud ‘abbada-‘ibadatan (عبادة – عبد( iaitu menyembah-penyembahan. Dari sinilah lahirnya kalimah ilah (إله) yang bermaksud ma’luh (مألوه), seerti dengan ma’bud (معبود) yang bermaksud yang disembah.

Pecahan kalimah Allah seperti yang disebutkan di atas merupakan pendapat yang paling tepat di kalangan para ulama’ yang juga mengatakan ia berasal dari kalimah al-ilah (الإله).

Kemudian, kalimah hamzah qatha’ dibuang dan diidghamkan lam yang pertama ke dalam lam yang seterusnya dan dibaca dengan tasydid. Antara yang menyebutkan demikian adalah Sibawaih dan majoriti para sahabat.


Ibnu Qayyim menyebutkan bahawa kalimah Allah itu membawa maksud Dia (Allah) adalah sebagai yang dipertuhankan dan yang disembah. Dipertuhankan oleh semua makhluk dengan penuh kecintaan, pengagungan, ketundukan dan berlindung kepada-Nya dalam semua hajat dan musibah yang menimpa.


2. Bukti penggunaan kalimah pada zaman dahulu.

Firman Allah S.W.T. di dalam Al-Quran dalam Surah Luqman ayat 25 :

25. dan Sesungguhnya jika Engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah Yang menciptakan langit dan bumi?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (Wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka Yang demikian - tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat Tauhid dan pengertian syirik).


Firman Allah S.W.T. lagi dalam Surah Al-Mukminun ayat 86-87 :

86. Tanyakanlah lagi: "Siapakah Tuhan Yang memiliki dan mentadbirkan langit Yang tujuh, dan Tuhan Yang mempunyai Arasy Yang besar?"

87. mereka akan menjawab: "(Semuanya) kepunyaan Allah". katakanlah: "Mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?"


Berdasarkan kepada dua ayat Al-Quran ini menunjukkan bahawa lafaz Allah digunakan oleh orang-orang musyrik ketika ditanyakan kepada mereka tentang pencipta alam semesta. Namun, para ulama’ dalam menafsirkan ayat ini menyebutkan bahawa jawapan yang diberikan oleh mereka sepertimana disebut dalam ayat di atas hanyalah sebagai iddi’a/idhtirar (dakwaan semata-mata/kerana terpaksa) bukannya lahir dari hati yang mengatakan bahawa Allah merupakan pencipta alam semesta.


Hal ini kerana disebabkan mereka tidak mampu untuk membuktikan bahawa tuhan-tuhan yang disembah mereka berkuasa untuk menciptakan sesuatu apatah lagi langit dan bumi bahkan mereka sendirilah yang mengukir dan membuat tuhan mereka.

Manakala, menurut penggunaan kalimah Allah dalam kitab Injil yang asli (sebelum diubahsuai oleh manusia) dalam bahasa Hebrew ia tidak mendatangkan penggunaan kalimah Allah sedikitpun.

Namun, perkataan Allah disebut sebagai ‘Elohim’ dalam bahasa berkenaan yang merupakan pecahan kepada ‘Elo’ (Allah) dan ‘Him’(kata jama’ bagi menunjukkan penghormatan kepada sesuatu).
Samalah juga penggunaan ‘God’ dalam ajaran Kristian membawa maksud Tuhan Bapa (Allah) dan Maha Suci Allah dari apa yang mereka katakan kerana Allah tidak bersifat dengan apa yang menyerupai makhluk.

Mereka berpegang kepada konsep Trinity(tiga tuhan yang hakikatnya adalah satu) yang pegangannya berbeza dengan umat Islam yang beriman kepada Allah Yang Maha Esa. Di sini, jelas kepada kita bahawa Allah di sisi Kristian zaman kini adalah 100% berbeza dengan apa yang diimani oleh umat Islam seluruhnya.


3. Bentuk penggunaan kalimah Allah

Secara ringkasnya, penggunaan kalimah Allah boleh dibahagikan kepada dua iaitu :

• Lisan.
• Tulisan.

a) Penggunaan secara lisan
Setelah diteliti dan dikaji, maka penggunaan perkataan Allah oleh non-muslim telah sabit di dalam Al-Quran, Hadith dan sirah Nabi Muhammad S.A.W. Namun beberapa perkara perlu diingat dalam menjelaskan penggunaan ini :


• Penggunaan tersebut tidak dinafikan berdasarkan apa yang telah disebutkan di dalam Al-Quran, Hadith dan sirah.

• Walau bagaimanapun, penggunaan ini adalah melihat kepada tujuan mereka menyebutkan perkataan Allah bukan datang disebabkan mengakui kebesaran dan kekuasaan Allah tetapi hanya semata-mata dakwaan atau kerana terpaksa.

• Penggunaan secara lisan sedikit sebanyak mendatangkan mudarat namun ia tidak seberat penggunaan pada tulisan.


b) Penggunaan secara tulisan

Melihat kepada implikasi yang cukup besar di sebalik penggunaan secara bertulis, para ulama’ tidak membenarkannya bersandarkan kepada beberapa sebab :


• Ia boleh mendedahkan nama Allah kepada penghinaan apabila disifatkan dengan pelbagai perkara yang menyalahi secara terang-terangan akidah muslim dan tidak dijaga dengan baik.

Ulamak mazhab Syafei menyatakan haram kepada seorang muslim menulis nama Allah dalam fatwa kepada ahli zimmah kerana ia boleh menghina nama Allah SWT.
قَوْلُهُ : ( مِنْ الْإِهَانَةِ ) يُؤْخَذُ مِنْهُ - لِمَا فِي مِلْكِ الْكَافِرِ لِلْمُصْحَفِ وَنَحْوِهِ مِنْ الْإِهَانَة - بِالْأَوْلَى أَنَّهُ يَحْرُمُ عَلَى الْمُسْلِمِ إذَا اسْتَفْتَاهُ ذِمِّيٌّ أَنْ يَكْتُبَ لَهُ فِي السُّؤَالِ وَالْجَوَابِ لَفْظَ الْجَلَالَةِ ، فَتَنَبَّهْ لَهُ فَإِنَّهُ يَقَعُ كَثِيرًا الْخَطَأُ فِيه )حاشية البجيرمى على الخطيب 3/314، حاشية الشبراملسى على نهاية المحتاج)

• Menutup jalan yang boleh menyebabkan mudharat dan bahaya besar kepada umum walaupun ada maslahat pihak tertentu dan hukum asalnya harus. Menolak mudharat umum lebih utama dalam kes ini sebagaimana ditegaskan oleh Imam Syatibi dan imam Ghazali.

وإن أمكن انجبار الإضرار ورفعه جملة؛ فاعتبار الضرر العام أولى؛ فيمنع الجالب أو
الدافع مما هم به؛ لأن المصالح العامة مقدمة على المصالح الخاصة بدليل النهي عن تلقي السلع......
ونحن إنما نجوز ذلك- قتل مسلم تَتَرَّسَ به الْكُفَّار- عند القطع أو ظن قريب من القطع والظن القريب من القطع إذا صار كليا وعظم الخطر فيه فتحتقر الأشخاص الجزئية بالإضافة إليه )وانظر:الموافقات 2/348، و"المستصفى" "1/ 424"، و"الأشباه والنظائر" "1/ 122)

• Ia mungkin digunakan sebagai nama khas untuk makhluk sedangkan ijmak ulamak tidak mengharuskannya.
الْأَلْفَاظُ الَّتِي هِيَ مُخْتَصَّةٌ بِاَللَّهِ تَعَالَى نَحْوُ لَفْظِ الْجَلَالَةِ وَلَفْظِ الرَّحْمَنِ فَإِنَّهُ لَا
يَجُوزُ اسْتِعْمَالُهُمَا فِي غَيْرِ اللَّهِ أَلْبَتَّةَ إجْمَاعًا ، )مواهب الحليل شرح مختصر خليل )


• Ia akan menimbulkan kekeliruan di kalangan muslim dalam persoalan akidah apabila disebarkan secara meluas dan amat dibimbangi sekiranya ia disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dalam menyampaikan ajaran agama lain dan juga dakyah.


Keputusan Felo MANHAL PMRAM : Tidak bersetuju secara mutlak penggunaan kalimah Allah oleh non-muslim secara bertulis samada dalam bentuk akhbar, majalah, laman blog dan apa jua medium sebaran maklumat kerana melihat kepada beberapa larangan oleh para ulama’ dan mudarat yang lebih besar. Namun, penggunaan secara lisan oleh mereka dipandukan kepada 3 perkara yang dijelaskan di atas dengan melihat ia bukanlah sebagai pengakuan bahawa Allah hanyalah tuhan yang layak disembah di sisi mereka.


Akhir sekali, umat Islam pada masa kini perlulah sentiasa peka dan mempunyai sensiviti yang tinggi terhadap perkara yang bersangkutan dengan akidah Islamiyyah. Kita semua wajib mempertahankan segala keraguan yang ditimbulkan musuh-musuh Allah agar agama Islam itu terpelihara dan bebas dari fahaman-fahaman yang menyimpang dari landasan sebenar. Wallahua’lam.


rujukan :http://www.pmram.org/

:: JANUARI : MISI MERANGKA PECUTAN AKHIR ! ::


Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian lama..

Sedar tak sedar,kini kami berada di tahun akhir Maahad Qiraat Universiti Al-Azhar Mesir.
rasanya baru semalam kami menjejakkan kaki ke airport Kaherah dan masih terdengar lagi paluan kompang yang menyambut ketibaan kami setibanya kami di Dewan Persada Jazirah Al-Ward setelah di tauzi'kan dari BKAN masing2..tinggal sudah tahun 2007,2008 dan 2009..kini tahun 2010 mengambil tempat..

::KONDISI SEBAGAI PELAJAR TAHUN AKHIR

Perasaan saya tentunya sama dengan sahabat2 yang lain.Berdebar dan sangat gerun rasanya untuk berdepan dengan imtihan Syahadah pada bulan Jun nanti,inshaAllah.

Namun,wajarkah ketakutan itu hanya menyelubungi tanpa diiringi dengan usaha yang bersungguh-sungguh untuk menggapai jaya??

Di dalam entry sebelum ini saya telah menceritakan pengajaran yang boleh kita ambil dari peristiwa Hijrah Rasulullah dan para sahabat,bahawa
SETIAP KEJAYAAN ITU PERLU MELALUI FASA-FASA USAHA DAN MUJAHADAH YANG AMAT TINGGI DAN BARULAH KITA MENYERAHKAN SEGALA-GALANYA KEPADA ALLAH..

::KEJAYAAN BUKAN HANYA UNTUK ORANG YANG PANDAI SEMATA,TAPI JUGA UNTUK ORANG YANG RAJIN!

sahabat2 yang disayangi fillah,
di dalam Al-Quran banyak menerangkan kepada kita bahawa Allah amat menyukai dan menyayangi hamba-hamba yang berusaha,lebih-lebih lagi berusaha untuk memartabatkan agama.

dalam kehidupan kita selaku pelajar,antara virus yang paling berbahaya yang menyelubungi diri mahasiswa:

1- TAK PUNYA MATLAMAT
2- MALAS
3- TAK FOKUS/ TAK BERSUNGGUH-SUNGGUH

Untuk melenturkan semangat kerajinan,kita WAJIB memulakannya di dalam diri kita sendiri dengan cara kita mengetahui apa sebenarnya matlamat hidup ini?

hidup untuk berseronok shj?
untuk bekerja shj?
untuk mnjadi kaya shj?

fikirkan siapa kita 20 tahun akan datang,dalam situasi masyarakat amat memerlukan para cendekiawan,
dalam keadaan agama kita kini ditekan dengan pelbagai tekanan,
dalam keadaan anak2 muda hilang malu dalam setiap perlakuan..

bagaimana persediaan kita?
jawapannya di sini,di saat ini.
kita perlu berubah dan terus berubah.

berubah kerana Allah,kerana mencintai Agama.
keberadaan kita di bumi Mesir ini adalah kerana Agama dan untuk Agama..
fikir-fikirkan.

:: HAMALAT AL-QURAN DAN KEUTAMAAN FOKUS

Pernahkah ketika anda menghafaz / mengulang Al-Quran ataupun matapelajaran lain,anda sering memberhentikan bacaan disebabkan :
1- mendapat dan menjawab mesej dari kawan2.
2- ingin melihat blog di internet.
3- terasa ingin meneruskan slot borak2 bersama kawan2 yg tergendala semalam...

sedangkan target yang ingin dicapai contohnya ingin menghabiskan 1 juz ketika itu masih belum dicapai?

inilah contoh2 perlakuan kita yang tidak fokus.

proses mengulang dan menghafaz Al-Quran ini bukanlah satu tugas yang mudah,amat memerlukan mujahadah dan ketekunan yang tinggi.

untuk menghabiskan 1 juz terasa amat sukar..kerana apa ya sahabat2?

cuba kita lihat mujahadah Rasulullah SAW dan para sahabat dengan Al-Quran.

1- Rasulullah setiap tahun akan bertalaqqi dan mengulang kaji bacaan Al-Quran bersama Malaikat Jibril untuk memelihara Al-Quran agar tepat bacaannya dan ayat-ayat yang diterima itu diyakini benar dari segi nasakh dan mansukhnya.

2-para sahabat,apabila mendapat khabaran ada ayat2 Al-Quran yang baru diturunkan,mereka bersegera menghafaznya dan menulisnya di pelepah2 tamar,di batu atau di kulit2 binatang.bersungguh2 mereka menjaganya agar mereka tidak lupa..

3- Imam Jazari (Imam Qiraat ) sanggup meredah padang pasir,kesejukan,kelaparan dan kesakitan semata2 ingin menuntut ilmu,semata2 ingin menyampaikan Ilmu Al-Quran dan Qiraat ini kepada umat Islam seluruhnya.

dengan ini dapat menunjukkan pada kita,setiap apa yang ingin kita lakukan perlu ada FOKUS.
untuk Fokus,memang kita akan terasa keletihan,kepenatan dan lain2 dan paling penting kita perlu melawan nafsu kita,nafsu yang mengajak untuk melakukan perkara2 yang lebih menyeronokkan.

apa salahnya,waktu yang kita peruntukkan untuk mengulang Quran contohnya satu jam itu kita manfaatkan sebaik-baiknya.
-berwuduk
-jauh dari handphone dan laptop
-baca dengan penuh kesungguhan dan penghayatan.

inshaAllah akhirnya nanti kita akan dapat kemanisan yang didambakan.

:: JANUARI : MISI MERANGKA PECUTAN AKHIR

Bagi mahasiswa/i tahun akhir,kita semua inginkan Mumtaz.
untuk mumtaz,kita perlu berusaha 2 kali ganda daripada sekarang.

silibus untuk imtihan tahun akhir :

1-Al-Quran Syafawi
2-Al-Quran Tahriri
3-Qiraat (3)
4-Ulum Al-Quran (3)
5-Tarikh Mashaf
6-Tarikh Qurra'
7-Dhobt
8-Fawasil

Saya yakin sahabat2 telah memulakan usaha sejak beberapa bulan yang lalu.
dan kini,lebih kurang 5 bulan lagi kita akan menghadapi pertempuran.
Gandakanlah usaha,tinggalkanlah perkara yang melalaikan dan konsisten melaksanakan strategi yang telah dirancang.

kita masih punya masa untuk kejutkan tubuh kita yang masih alpa,
untuk membangunkan semangat kita yang masih rapuh,

dan meletakkan diri kita sebagai mahasiswa/i yang punya semangat juang yang tinggi!

sesungguhnya,di sisi Allah tidak kan ada perkara yang mustahil.
kita berusaha sedaya mampu,dan akhirnya kita bertawakkal kepada Allah.


::BONDA DAN AYAHANDA YANG MENANTI KEPULANGAN..

saya tak pernah lupa pesanan dan nasihat yang Ustaz Farid sampaikan ketika kami mengikuti Kursus Bahasa Arab (KIBA) sebelum kami berlepas ke Mesir pada tahun 2007 yang lalu..

"awak ingat kata2 saya ni,mak ayah awak berusaha cari rezeki untuk hantar awak ke Mesir.pada awaklah mereka letak harapan untuk baiki atap rumah yang bocor,pada awak mereka letak harapan,bila awak balik nanti awak akan bela nasib keluarga.awak ingat,mungkin waktu awak main2,malas belajar kat mesir tu,ketika tulah mak ayah awak tengah menadah tangan dan berdoa,"ya Allah peliharalah anakku,berikanlah kejayaan yang terbaik padanya"..kalau waktu tu awak betul tengah main,tak sungguh belajar,bermakna betullah awak hampakan mak ayah awak..."

Allahu Akbar..
nasihat tu tak pernah saya lupa hingga kini..

KHAS BUAT SAHABAT2 SEMUA..

petikan kata-kata DR 'AIDH BIN ABDULLAH AL-QARNI :

~ Jadilah seperti pohon kurma :Tinggi cita-citanya,kebal dari penyakit dan apabila dilempar batu,ia membalas dengan buah kurmanya.

~Jika anda tidak mempersiapkan diri sejak hari ini , maka hari esok bukan menjadi milik anda.

~ Bukan emas permata yang mencantikkan anda,melainkan yang mencantikkan anda adalah AKHLAK anda : dan KEKAYAAN anda adalah ETIKA anda

~ MALAS ADALAH TEMAN KEGAGALAN.

~Sebaik2 teman duduk sepanjang masa adalah BUKU.

~Saudariku,sebenarnya anda MAMPU untuk menjadi da'ieyah (penyeru kebaikan ) di kalangan perempuan di negeri anda.Serulah mereka dengan kalimat yang benar , nasihat yang baik dan penuh hikmah.Ajaklah mereka berdialog dan berdiskusi.Tunjukkan pada mereka sikap yang bersahabat.Dan terakhir, bimbinglah mereka menuju risalah Allah dan RasulNya yang mulia.

Janganlah sekali-kali kamu menyerah kepada kekosongan,kerana semua itu akan memberimu penderitaan,kesempitan hati,godaan,keraguan dan kesuraman jiwa yang tidak akan dapat dihilangkan kecuali dengan menyibukkan diri dengan pekerjaan.

wallahua'lam..


p/s : sekiranya ada kakak2 / senior Qiraat Mansurah @ sesiapa shj yang ingin berkongsi rahsia /tip2 kejayaan dengan kami,kami amat mengalu2kan pendapat dan buah fikiran kalian.doakan kami..^_^







MELEDAKKAN TAQWA SEMPENA HIJRAH (2)


Bismillahirrahmanirrahim.. Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..yang menetapkan Hari Pembalasan dan kepadaNya jua kita kembali..

beberapa hari lepas saya mendapat mesej dari suami,

"setiap pertambahan ilmu,sepatutnya bertambahlah amal..tapi sekiranya semakin kurangnya amal,boleh jadi ilmu tersebut tidak ada keberkatan.."

mesej tersebut membuatkan saya merenung dan berfikir..
di manakah tahap saya?adakah ilmu seiring dengan amal?...

dan saya kembali merenung pengisian tazkirah Syeikh Husin dalam muhadharah kami yang lepas sempena Hijrah..

sudah lama saya ingin kongsikan tazkirah ini bersama sahabat2 semua namun tak punya banyak kesempatan untuk berada di depan komputer..maafkan saya..
...............................................................................

1- SETIAP BENDA YANG BERLAKU ITU BERSEBAB
Pada awal perkongsian,Syeikh bertanya kepada kami semua..mengapa Rasulullah kelihatan Seolah-olah terlalu berjaga-jaga dan berhati-hati sebelum memulakan hijrah ke Madinah,sedangkan Saidina Umar Al-Khattab dengan penuh berani tampil ke hadapan penduduk Makkah,mencabar mereka siapa yang berani menghalangnya untuk berhijrah??

tidak ada seorang pun yang berani menghalang Umar ketika itu dan beliau dapat meneruskan hijrahnya ke Madinah..


Syeikh memprovok kami lagi..adakah Rasulullah dalam ketakutan?sedangkan Rasulullah itu benar dan Rasulullah mengetahui yang Allah pasti membantu Baginda?mengapa Rasulullah tidak bertindak seperti Umar?

kami terdiam..

jawab Syeikh.. Sesungguhnya Rasulullah adalah insan terpuji dan sangat berstrategi. mengapa Rasulullah berhati2??

kerana Hijrah ini BUKAN untuk Rasulullah SAW sahaja tetapi PENGAJARAN utama kepada umat2nya sehingga hari kiamat..
Apa yang Rasulullah ingin ajarkan kepada kita melalui peristiwa Hijrah ini?

Pengajarannya adalah:
SETIAP APA YANG BERLAKU ITU BERSEBAB >>

SETIAP KEJAYAAN@MATLAMAT YANG DICAPAI ADALAH BERSEBAB.

SETIAP KEJAYAAN @MATLAMAT YANG KITA INGIN CAPAI SEWAJIBNYA MELALUI PROSES USAHA DAN PERANCANGAN SERTA TINDAKAN DARI DIRI SENDIRI PADA AWALNYA DAN BARULAH KITA BERTAWAKKAL KEPADA ALLAH


Antara strategi Rasulullah SAW :
1- Menggantikan Saidina Ali di tempat tidur Baginda
2-Rasulullah dan Saidina Abu Bakar menuju ke Gua Thur secara rahsia

3-Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar mendiamkan diri ketika orang2 Quraisy menghampiri pintu gua itu.

dengan strategi dan tindakan yang berperancangan ini,maka Rasulullah SAW dan sahabat2 berjaya tiba di Madinah dan merakam satu peristiwa gemilang buat umat Islam seluruhnya..

Rasulullah kelihatan amat berhati2 bukanlah bermaksud Rasulullah takut,tetapi ia adalah STRATEGI,dan dengan strategi yang dirancang dengan baik,Rasulullah berjaya memasuki Madinah dan akhirnya Islam terpelihara hingga ke hari ini.

Rasulullah menunjukkan kepada kita bahawa kejayaan itu tidak kan diperoleh dengan hanya menyerah kepada keadaan,perlu berusaha terlebih dahulu.Sedangkan pada logik akal kita,Rasulullah mampu mencapai kejayaan dalam hijrah ini walaupun hanya dengan berdoa kerana doa Baginda pastinya dimakbulkan oleh Allah..

tetapi yang berlaku adalah sebaliknya.Baginda dan para sahabat berusaha sedaya mampu dan akhirnya barulah Baginda memohon bantuan dan tawakkal kepada Allah.

sambung Syeikh lagi..begitu juga dengan situasi kamu sekarang..boleh ke kamu nak cemerlang dengan hanya berpeluk tubuh dan cakap "aku nak cemerlang" sedangkan kamu tak usaha?? tak boleh bukan??

selanjutnya Syeikh menerangkan kepada kami.. Indahnya Islam,setiap peristiwa yang berlaku pada zaman Rasulullah dan para sahabat dahulu menjadi pengajaran dan kaedah untuk umat pada hari ini..bukti agama Islam adalah agama yang benar dan tiada yang lebih tinggi daripadanya.

contohnya :

1-pada zaman Rasulullah SAW,pernah berlaku pembunuhan.
mungkin bagi sesetengah orang mereka terfikir,bagaimana pada zaman Rasulullah pun boleh ada orang membunuh?
-tetapi sebenarnya tersirat satu hikmah yang lebih besar di sebalik itu..hukuman yang Rasulullah kenakan kepada pembunuh tersebut dijadikan kaedah untuk dilaksanakan hingga ke akhir kiamat.andai berlaku pembunuhan pada zaman ini,maka kita perlu melaksanakan hukuman seperti mana yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW.

2-pada satu ketika,Rasulullah pernah terlupa di dalam sembahyang.Rasulullah mengerjakan solat 2 rakaat sedangkan sepatutnya Baginda bersolat 4 rakaat..adakah Rasulullah tidak khusyuk? Jawapannya: situasi ini bukanlah bermakna Rasulullah tidak khusyuk dalam solat..ini adalah satu pengajaran kepada kita bahawa setiap manusia itu tidak sunyi dari kelupaan dan membuat kesilapan.kerana kita adalah hamba dan hanya Allah Yang Maha Perkasa dan Maha Bijaksana..

3-kisah Salman Al-Farisi ketika perang Khandak-beliau secara terbuka memberi cadangan kepada Rasulullah untuk menggali parit sebagai kubu mengelilingi bandar Madinah dan pendapat ini dipersetujui oleh Rasulullah SAW sebagai pemimpin agung. -andai kita kaitkan kisah Salman ini dengan realiti dunia sekarang,mungkin kita terfikir,alangkah beraninya Salman memberikan cadangan seperti itu kepada Rasulullah sedangkan beliau hanyalah orang biasa dan Rasulullah SAW adalah insan mulia yang dicintai langit dan bumi.. TETAPI ini adalah pengajaran buat umat Nabi Muhammad seluruhnya..bahawa yang bergelar pemimpin itu perlu terbuka dan bersedia untuk mendengar pandangan ahli.Pemimpin tidak boleh semudah-mudahnya memandang rendah kepada ahli walau siapa dan bagaimana keadaannya..Lihatlah bagaimana Tawadhuknya Baginda Rasulullah SAW dalam setiap keadaan..

~
bersambung ke entry akn dtg : HIJRAH ROH vs ROH DAN JASAD ~
inshaAllah..