I'JAZ AL-QURAN: BEZA KALIMAH AL-WAQIAH,AL-QARIAH & AL-HAQQAH

KALIMAH AL-HAQQAH , AL-WAQI'AH & AL-QARI'AH


1- Ketiga-tiga kalimah ini membawa maksud Hari Kiamat namun perbezaan nama-nama tersebut memberi gambaran bagaimana situasi berlakunya hari tersebut.


2- Kalimah AL-QARI'AH : Membawa makna Gegaran. Diulang sehingga 3 kali di dalam Surah Al-Qari'ah untuk memberi perhatian kepada pembaca betapa dahsyatnya gegaran yang akan berlaku pada hari kiamat nanti.


3- Kalimah AL-WAQI'AH : Juga bermaksud Hari Kiamat.Membawa erti akan berlaku satu peristiwa yang besar.


4- Kalimah AL-HAQQAH : Dibaca panjang 6 harakat ( Mad Lazim Kalimi Muthaqqal) Menerangkan kepada kita semua betapa panjangnya tempoh hari kiamat dan penghisaban itu.


Kalimah HAQQAH adalah kalimah yang menggambarkan kedahsyatan dan kesukaran keadaan manusia pada hari tersebut.


Penggunaan Mad,Huruf Qaf yang tebal dan Syaddah (Sabdu) : Gabungan ketiga-tiga kombinasi ini memberi makna ianya sangat sukar sesukar manusia menyebut kalimah tersebut.Begitulah kesukaran yang akan dialami oleh manusia pada hari kiamat bahkan berganda-ganda dan tidak terfikir oleh akal manusia akan kesukarannya.






P/S: Ilmu ini saya perolehi dari guru saya di Mesir.Sekiranya ada kesilapan atau penambahan,saya sedia menerima teguran.




RAMADHAN SYAHRUL QURAN!

RAMADHAN SYAHRUL QURAN

Segala puji bagi Allah yang memberi peluang dan ruang kepada kita untuk kembali berada di bulan Ramadhan.Subhanallah,bulan yang Allah janjikan dengan seribu rahmat dan keampunan.


Ramadhan menjadi medan untuk kita menganjakkan paradigma dan potensi diri.Jauh sekali diistilahkan sebagai bulan yang membuatkan diri kita lemah,lemau dan tidak bermaya.Mari jadikan diri dan minda kita sebagai minda yang positif.Menjadikan Ramadhan sebagai bulan untuk memperbaiki diri dan mendekatkan kita kepada Allah.Beribadah dengan sebanyak-banyaknya dan mengharapkan keampunan Allah di dunia dan di akhirat.


Sebulan yang ada ini mari kita manfaatkan dengan sebaik mungkin.Seperti mana nasihat dan saranan dari Prof Muhaya," Sekiranya kita melazimi dan membiasakan diri serta konsisten untuk melakukan perkara baru dalam masa 3 minggu,insyaAllah perkara itu akan menjadi habit/tabiat kita pada hari-hari yang seterusnya."
Sebagai contoh,jika sebelum ini kita jarang membaca Al-Quran,jadikan bulan Ramadhan ini sebagai medan untuk kita berubah.Bacalah Al-Quran paling kurang 1 muka setiap hari.Lakukan pada setiap hari.Selepas 3 minggu insyaAllah kita akan terbiasa membaca Al-Quran dan bersemangat untuk menggandakan lagi bacaan.
Pada minggu pertama mungkin agak sukar,tetapi kuatkan semangat dan pasti Allah akan menurunkan bantuanNya buat hamba yang ingin dekat denganNya.


Selamat Menyambut Ramadhan..Ramadhan Syahrul Quran!