Daisypath Anniversary tickers
Medan Keseronokan Penuntut Ilmu

suami saya ketika membawa ziarah jemaah haji



Musim Haji tiba lagi.

Kebiasannya pada Musim Haji suami saya akan menempuh jadual yang sangat padat,sebagai penuntut ilmu di Universiti Islam Madinah,Talaqqi di bersama Syeikh Khalid di rumah beliau,talaqqi bersama Syeikh Maqrami dan Syeikh Abdul Karim( Mufti Masjid Nabawi)di Masjid Nabawi Asy-Syarif,sebagai muzaawir( Pembawa ziarah jemaah Haji) dan pada masa yang sama menjalankan tugas wajib sebagai suami dan bapa.



Sebagai isteri sering terselit perasaan kasihan di hati apabila melihat wajah suami yang kepenatan setiap kali pulang dari kuliah.Tapi saya tahu suami saya punya visi dan misi yang besar di dalam hidupnya.Kepenatan pulang dari membawa ziarah jemaah Haji Malaysia tidak menghalangnya untuk terus berkejaran menuntut ilmu di Masjid Nabi.


Saya tahu,cintanya pada Ilmu dan para Masyayikh sangat tinggi.

"Kali ni abang tak boleh nak bawa ziarah banyak-banyak masa waktu kuliah.Sayang kelas.Sem ni abang belajar tentang hudud,Qisas dan lain-lain.Beza kita belajar kat sini dengan tempat lain.Kat sini negara yang amalkan Qisas.Penerangan Syeikh sangat mendalam,sangat padat.Di Malaysia nanti kita perlu memahamkan masyarakat pasal hukum ni.Bukan setakat belajar,tapi kita akan jadi tempat rujukan."Luah abang kepada saya semasa kami pulang dari Masjid Nabawi.


Semester ini merupakan semester akhir suami saya bergelar mahasiswa Universiti Islam Madinah.Bermakna semester ini adalah yang paling penting dan perlu kepada tumpuan yang jitu kepada pelajaran.Tidak cukup dengan ilmu yang dicedok dari universiti,peluang belajar dengan Syeikh-syeikh yang amat ramai di Madinah ini perlu dimanfaatkan.Bagi saya,amat rugi sekiranya mahasiswa-mahasiswa di sini tidak mengambil peluang menuntut ilmu dengan syeikh di sini.Peluang terbentang di hadapan mata dengan banyaknya kuliah-kuliah ilmu yang diadakan bukan sahaja di Masjid Nabawi,malah di Masjid Qiblatain dan Quba' juga meriah dengan majlis ilmu.


Inilah medan keseronokan bagi penuntut ilmu.Bagi yang benar-benar bersungguh-sungguh,ilmu itu akan digali lagi,dirujuk dan didalami dari pelbagai sumber.



MESIR MENGAJARKU CINTAKAN ILMU


Tiga tahun saya bergelar mahasiswi Maahad Qiraat Fatayat Mansurah,di bawah naungan Universiti Al-Azhar,Mesir.


Tiga tahun saya menempuh ujian dan cabaran menuntut lmu di tempat orang,yang iklimnya sudah tentu tidak sama dengan Malaysia.


Tiga tahun saya menguatkan hati berpagi-pagian keluar menuntut ilmu seawal jam 7 pagi.Jika ketika itu musim sejuk,kebiasaannya hujan akan turun denga lebatnya di bumi Mansurah.Jalan-jalan akan becak dan sana-sini air bertakung teruk kerana di Mesir tidak disediakan saliran air atau longkang-longkang yang baik seperti di Malaysia.Keluar awal pagi pada musim sejuk bermakna fizikal perlu menempuh fasa gigil-menggigil sepanjang di jalanan.Di dalam kelas Syeikh Husin pula ujiannya lebih berat.Mengantuk yang tidak dapat dikawal-kawal.Bukan seorang dua yang mengantuk,malah boleh dikatakan setiap barisan ada yang tersengguk-sengguk.Namun Syeikh Husin tidak pernah menyebut beliau terasa hati dengan kami.Cuma nasihat dari seorang bapa,"Kuatkan diri kamu menuntut ilmu.Allah akan redha pada kamu."


Pulang dari kelas Syeikh Husin,saya bersama sahabat saya,Kak Fatin bergegas mencari teksi.Kami perlu bersegera ke Markaz Sibawaih,menuntut ilmu Bahasa Arab bersama Ustazah Hebah.Kelas tamat pada pukul satu.Kami terus solat Zohor dan berkejar pula ke Maahad Qiraat untuk menghadiri kuliah rutin setiap hari.



Menjelang Asar,kelas tamat dan kami pulang ke rumah.Andai ada kesempatan,kaki melangkah ke Dewan Mahasiswa Mahasiswi Mansurah untuk mengikuti kuliah ilmu harian yang disampaikan oleh ustaz-ustaz,mahasiswa yang sama-sama menuntut ilmu di Perlembahan Nil ini.Hampir maghrib baru tiba di rumah.


Selepas Maghrib masa terbaik untuk mengulang Al-Quran,selepas Isyak masa untuk mengulangkaji pelajaran dan kemudian barulah tidur.


Penat?Ya,memang penat.Tetapi apa yang saya rasakan sekarang adalah kepuasan.Kepuasan apabila mencabar diri sendiri melalui pelbagai kesusahan dan ujian di Mesir semata-mata untuk menuntut ilmu.Sungguh,saya dapat rasai apa itu keberkatan menuntut ilmu.Allah akan permudahkan segala urusan dengan syarat kita bersungguh-sungguh menuntut ilmu kerana Allah.


Kini selepas setahun saya meninggalkan Mesir,saya amat merindui suasana itu.InsyaAllah,dengan izin Allah saya ingin ke sana lagi dan bertemu dengan guru-guru,muallim-muallimah saya.Hanya dengan Ilmu dapat mengubah segalanya!






Menuntut ilmu kadangkala payah,perlu kepada MUJAHADAH



Menuntut ilmu kadangkala memeritkan,perlu kepada KEAZAMAN



Menuntut ilmu kadangkala tidak punya wang,perlu kepada PENGORBANAN



Menuntut ilmu itulah PERJUANGAN!



6 comments:

Ratna Wati said...

syukran, menaikkan semangat saya juga yang sedang berjuang menjadi pekerja, pelajar, isteri, ibu & paling penting, hamba-NYA... ;)

Roza Roslan said...

Salam sejahtera,

Kak Roza suka entri ini..

Pena Ainun Mardhiah said...

Ratna Wati: afwan kak..moga Allah mudahkan semua urusan kita,amin

Pena Ainun Mardhiah said...

kak Roza : terima kasih kak..tengah bertatih-tatih lagi ni.mohon tunjuk ajar ye:)

cikgu roslah said...

Salam dari jauh..teringat dulu ajar addmaths di jengka 16.tapi bangganya cikgu, ainun dah jadi hafizah.tak terkata rasanya.Madinah sentiasa teringat di hati selepas balik dari mengerjakan haji tahun lepas.Semoga cikgu dan keluarga akan sampai lagi

Pena Ainun Mardhiah said...

cikgu roslah: cikgu,tq sudi ziarah sini..i.allah selagi sy hidup sy takkan lupakan cikgu..berkat doa guru2 sayalah sy mmpu berada di tahap ni..trima kasih cikgu..doakn km ya:)