Daisypath Anniversary tickers
Muadz dan Haji

Bismillahirrahmanirrahim..

Sudah empat hari kami sekeluarga pulang dari menunaikan Fardhu Haji.Syukur Alhamdulillah,Allah permudahkan segalanya.Benarlah,Haji itu punya aromanya yang tersendiri.Saya yakin,setiap insan yang pernah melalui Ibadah Haji ini,pasti menyimpan memori yang tersangat indah dalam hidupnya.Haji sangat berbeza dengan ibadah yang lain.

Saya dan suami berfikir semasak-masaknya sebelum membuat keputusan untuk membawa Muadz bersama-sama kami mengerjakan Haji.Bayi kami baru 6 bulan,sangat bergantung sepenuhnya kepada ummi dan abahnya.Lama kami berbincang,melakukan SWOT dan Brainstorm-mengkaji baik dan buruk membawa Muadz mengerjakan Haji.Akhirnya,hasil solat Hajat dan Istikharah,kami membuat keputusan untuk membawa Muadz bersama.

Debar di hati ini hanya Allah yang tahu.Sudahlah ini kali pertama saya mengerjakan Haji,masih kurang jelas bagaimana praktikalnya nanti.Tetapi apabila memikirkan Muadz yang masih menyusu penuh dan kerap bangun pada waktu malam,saya akhirnya berlapang dada dan menguatkan hati untuk membawa Muadz bersama.Kami sungguh-sungguh bertawakkal pada Allah.Saya sentiasa bisikkan di dalam hati dan diam-diam saya mengucapkannya pada Muadz,



" Muadz,kita tetamu Allah.Allah akan jaga Muadz,lebih baik dari ummi menjagamu nak.Muadz kuat semangat ya sayang.Allah jaga Muadz,Allah jaga Muadz.."


berulang kali saya lafazkan kalimah ini kepada Muadz dan syukur Alhamdulillah..Muadz seakan mengerti..

Dengan izin Allah,dengan kuasa Allah-Rahman dan RahimNya-bermula dari kami Tawaf Qudum sehinggalah berakhir Ibadah Haji,Muadz tidak meragam dan menangis langsung.Sungguh Allah mendengar detik hati hamba-hambaNya.Sungguh saya amat takjub dengan bantuan Allah ini.Ya,bukan mudah ke sana ke mari bersama anak kecil,apatah lagi mengerjakan Haji,tetapi bagi saya apabila kita yakin dengan bantuan Allah,Allah pasti tidak akan sia-siakan doa hambaNya.

Saya pohon bantuan Allah agar mengilhamkan saya menulis pengalaman selama mengerjakan Haji ini.Saya ingin sekali berkongsi dengan insan-insan lain,agar ianya beroleh manfaat bersama..Doakan saya!



Muadz dan abah sewaktu wukuf di Arafah

7 comments:

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Allahuakbar...

adaibrahim said...

insya-ALLAH bermanfaat...kongsilah akak...x nau juga kisah muadz jadi haji kecil..(",)

sitiezahim said...

kongsilah Ainul..tak sabar nak baca..:)

Pena Ainun Mardhiah said...

adaibrahim & sitiezahim: trima kasih sudi ziarah..i.allah sy cuba tulis nnti ye:)

k.e said...

subhanallah..Allah sebaik2 penjagaan=)

SayangIslam said...

Alhamdulillah... pengalaman menarik bawa anak kecil tunai haji. Teruskan kongsi cerita menarik untuk kami jadikan teladan.

Siti Nur Amirah said...

Assalamualaikum kak,

saya Siti Nur Amirah.boleh panggil Amirah.

sebenarnya saya dan suami berniat nak pergi haji tahun ni.sekarang saya tengah mengandung masuk minggu ke 35.perkiraan saya waktu haji nanti bayi saya sekitar 6 bulan.dan saya nak sangat bawa anak saya.sebab saya merancang untuk full bf.kalau Allah izinkan sampai 2 tahun.nak tanya akak beberapa perkara.

mudah ke pihak tabung haji nak benarkan kita bawa bayi pergi haji?perlu buat rayuan atau apa2?

waktu akak bawa baby muadz berapa charge untuk bawa bayi?kalau umrah tak silap saya cuma bayar tiket kapal terbang dan visa.katanya sekitar RM1500.kalau haji bagaimana?

minta akak dapat email saya snamirah@iium.edu.my.
terima kasih banyak kak.