Daisypath Anniversary tickers
Di Saat Dia Pergi..

Di tangan Allah terletak segala kekuasaan dan keagungan.

Di tangan Allah manusia diciptakan dan sekelip mata Dia Yang Maha Kuasa layak mengambilnya kembali.

5 Hari yang lalu saya kehilangan anak yang baru 6 minggu di dalam kandungan.
Innalillah wa inna ilaihi Roji'un..

Jumaat,9 Mac 2012

Sehari sebelum itu saya bersemangat untuk berprogram bersama suami dan sahabat-sahabat di Yanbu',yang terletak 2 jam dari Madinah.Program bermula dari pagi sehingga selepas Asar dan saya cukup-cukup gembira apabila dapat mencurahkan ilmu dan berkongsi pengalaman bersama kakak-kakak di sana.

Pulang dari tempat program,terasa kepenatan yang amat sangat.Mungkin saya kurang berehat dan bergerak ke hulu ke hilir bersama anak kecil.Selepas solat dan makan malam,saya terus tidur dan berehat sepuasnya.

Pagi Jumaat yang barakah,terasa kondisi diri agak membimbangkan.Pendarahan bermula.Perasaan cuak melanda diri ketika itu.Pendarahan berterusan sehinggalah selepas solat Jumaat.Hati ibu ini terdetik,

"Ya Allah,anak ini datang dariMu.Engkau Yang Berkuasa menciptakannya.Ya Allah,aku hamba.Aku redha atas segala Qada' QadarMu.Ya Allah,Engkau Maha Baik.Engkau pasti tidak sedikit pun menzalimi aku.Ya Allah,tabahkan hatiku.Aku bulatkan hati ini untuk menyerahkan segala-galanya kepadaMu.Ya Allah,kepadaMu aku sembah dan kepadaMu aku meminta pertolongan.."

Zikir itu saya ulang-ulangi di dalam hati,sudah dapat menjangkakan apa yang bakal berlaku kerana pendarahan ini agak luar biasa keadaannya.

"Hasbunallahu wa ni'mal wakil.." Saya tenangkan hati dengan melafazkan zikir ini sebanyak-banyaknya.

Suami saya yang penyayang tidak henti-henti memberi semangat,"Fikir positif Ain,InsyaAllah anak kita selamat." Sejuk hati mendengar kata-kata lembut suami.Saya tahu dia sangat bimbangkan keadaan saya dan anak ini.

Allah Maha Pengasih,Allah Maha Penyayang.

Jam 3.30 Petang,akhirnya keluar ketulan yang agak besar.

"Abang,Innalillah wa inna ilaihi Roji'un.Rasanya sudah tidak ada harapan.Anak kita sudah tiada," dengan tenang saya menyatakannya kepada suami.

Pada malamnya kami ke Hospital RC Yanbu' dengan bantuan Kak Nik dan suaminya.Kak Nik merupakan doktor dan tinggal di Yanbu kerana mengikuti suaminya yang bekerja di sini.
Hasil pemeriksaan doktor,saya bersyukur kerana tidak perlu melalui proses D&C.Kata Doktor hanya tinggal sedikit sahaja lagi baki yang tinggal dan InsyaAllah ia akan keluar sendiri selepas ini.

Nilai Ukhwah

Allah mencaturkan pengalaman berharga untuk saya lalui sebelum pulang ke Malaysia sedikit masa lagi.Saya dipertemukan dengan kakak-kakak Yanbu yang sangat baik MashaAllah.

Kak Suhaida dan Haji Ramly-Kami tumpang berteduh di rumah mereka selama beberapa hari tinggal di Yanbu.Terasa kasih-sayang mereka seolah-olah kami ini ahli keluarga mereka sendiri.Subhanallah,akhlak mulia yang mereka teladani dari sifat Nabi benar-benar kami kagumi.

Apabila mendapat berita tentang keadaan saya,Kak Nik,Kak Za Balad,Kak Za,Kak Nani dan Kak Yati datang menziarahi saya.Subhanallah,perasaan sedih dan terharu bercampur baur.Mereka sangat prihatin.

"Ainun sabar ya.InsyaAllah Allah akan gantikan yang lebih baik,"nasihat mereka kepada saya.

Saya tersentuh dengan pengorbanan Kak Nik.Akhlaknya benar-benar mencerminkan akhlak doktor yang solehah MashaAllah.Beliau sedang sarat mengandung 7 bulan tetapi sanggup membantu kami sehingga lewat malam ketika di hospital.Kak Nik yang menerangkan kepada doktor kondisi saya ketika itu.Apabila doktor bertemu doktor,sudah tentulah prosesnya menjadi lebih mudah.

Saya bersyukur.
Bersyukur kerana ditemukan dengan hamba-hamba Allah yang sangat mencintai ukhwah kerana Allah.Kami jarang bertemu.Tetapi apabila menatap wajah mereka terasa bagaikan menatap wajah kakak saya sendiri.

Tarbiah Dari Allah

Ini adalah didikan dari Allah kepada saya.Antara ujian yang perlu ditempuh untuk menjadikan saya manusia yang kenal erti sabar dan bergantung harap sepenuhnya kepada Allah.

Memetik kata-kata dari seorang adik,

"Saat Allah swt mencintai seseorang, tempat pertama sentuhan cinta itu ialah HATI mereka.
Disitulah Allah melenyapkan segala rasa putus asa dan kesedihan akibat dosa mereka, kemudian digantikan dengan harapan dan keinginan untuk berubah menjadi insan yang bersih. hati kita seolah berbisik, "Aku tahu bila Allah mencintaiku iaitu saat aku membenci segala kejahatanku.."

7 comments:

Ajamahiyaa said...

terima kasih di atas kata2 terakhir itu....akak nk share...

Moga dek Ainun tabah menghadapi dugaan..Insyaallah ada sesuatu yg lebih baik sudah diaturkan...=)

sitiezahim said...

kuatkan semangat ye Ainun..take care :)

ainulMardhiah said...

salam kak ainun...

Allahumma ajirna fi musibatina wa badalna khoiron minha..inna lillahi wainna ilaihi roji'un..

Allah bersamamu selalu, kakakku...;)

Anonymous said...

salam akak

takziah buat akak sekeluarga.
moga akak tabah menempuh segalanya
insya ALLAH,ALLAH akan menggantikan sesuatu yang lebih baik.insya ALLAH akak kuat untuk menempuh semua ini dengan izinNya.

Pena Ainun Mardhiah said...

Ajamahiyaa,sitiezahim,ainulMardhiah&syiqin zailani: terima kasih atas keprihatinan kalian..love u all!:)

~albazrah~ said...

Innalillahi wa inna ilaihi rajiun, semoga kesihatan Ainun semakin pulih. Syafakillah...

Ain, kak azma ada PM no. tel untuk wakil di Madinah tempohari.

Ainun sudah nak balik Malaysia ya, nanti minta tolong sampaikan salam kak azma kepada Baginda saw ya...Assalamualaikum Ya Rasulallah Ya Habiballah. Terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum Ainun,

Akak baru terbaca entry ni..innalillah... semoga ainun kuat.. tak sempat berjumpa ainun di madinah..harap2 nanti dapat berjumpa dengan ainun di malaysia...

akak sempat jumpa dengan kak nik di depan masjid nabi.. subhanallah...perkenalan yg singkat.. Alhamdulillah dpt berjumpa dengan orang yg baik2 :)

Shahida