:: KHABARAN 2 MINGGU ^_~ ::

Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Sedar tak sedar dah hampir 2 minggu saya kembali ke Malaysia.Banyak peristiwa yang berlaku,sampai tak sempat nak cerita.Teringat sahabat2 di Mesir pesan sebelum balik dulu,"kongsilah semua pengalaman kat Malaysia,kami nak tau.."semoga dengan perkongsian ni dapat mengubat kerinduan kita semua =)

:: MAKANLAH BUAHAN TEMPATAN ^_^ ::
Kalau di Mesir sekarang pastinya buah banati/'inab (anggur) menjadi pilihan.dengan harga yang amat murah dan sangat lazat.rindunyer nak pegi suq(pasar) mansurah^_~di Malaysia pula tak kurang hebatnya.buah durian tentunya menjadi pilihan kala ini=) minggu pertama balik,tiap-tiap hari mengadap durian,tambahan pula durian yang gugur di ladang sawit kami menunjukkan kemajuan yang amat baik=) alhamdulillah,syukur nikmat.macam tahu2 je orang jauh balik ye^_~ jiran tetangga saya di Jengka pun amat bermurah hati memberi kami buah manggis,rambutan dan lain2 lagi..kesimpulannya,bulan ni tak berani nak timbang berat badan!=)MashaAllah,betapa pemurahnya Allah Yang Maha Pencipta menurunkan rezeki.Ucapkanlah 'Alhamdulillah' atas setiap makanan yang disuap ke mulut kita,moga2 kita tergolong dalam golongan hamba yang sentiasa bersyukur atas nikmat kurniaanNya.kasihan anak2 Palestin,belum tentu kala ini mereka kekenyangan seperti kita..

:: KEPULANGAN ADIK ::
Hari ini adik saya kembali ke universitinya semula.kami tak dapat hantar ke sana.USM itu amat jauh adikku=) setakat stesen bas Bandar Jengka je abah mampu hantar.takpe,tikah kuat semangat,tak mudah mengalah! semoga tikah selamat sampai dan belajar rajin2^_^ tak lama lagi,adik saya yang ke- 8 pula masuk UIA.kullu khair,insyaAllah.nak menuntut ilmu labudda
kena lalui kepayahan,akhirnya akan kita rasai kemanisan.Memetik kata2 H.M Tuah,sesuatu matlamat itu mestilah dalam ukuran.anda perlu tahu sepenuhnya keupayaan diri anda dan apa2 sahaja kelebihan anda yang memungkinkan sesuatu matlamat itu tercapai.sebutkan matlamat itu dengan nyata dan letakkan ia kukuh di hati.jika anda melakukan dengan sambil lewa,nak tak nak atau seperti tidak meyakini kebolehan anda sendiri,jawapan yang akan timbul adalah berbentu demikian juga.jadi,mengapa tidak kita sentiasa mempositifkan diri dengan meletakkan target,sasaran,azam dan cita2 di tahap yang tertinggi?hati yang meyakini kekuasaan Tuhannya akan sentiasa dilimpahkan ketenangan di medan perjuangan,insyaAllah.

:: MEREKA TELAH PERGI ::
Minggu ini sahaja,2 orang pakcik di tempat saya telah kembali ke rahmatullah..Innalillah wa inna ilaihi raji'un..semalam Pak Cik Husin Kadiman meninggal dunia.terkenang jasa beliau kepada kami dan masyarakat di Jengka ini.Allahyarham mahir dalam kerja2 pemasangan elektrik,suka membantu dan yang paling saya kagumi budi bahasanya..semoga roh mereka dicucuri rahmat,amin.Jujurnya,saya terasa sedikit kesunyian di dalam musafir saya ke Malaysia kali ini.Jiran sebelah rumah saya juga telah kembali ke rahmatullah semasa saya di Mesir.Mak Cik Salbiah,seorang ibu yang amat penyayang.Sedari dulu saya amat mengkagumi Allahyarhamah,membesarkan anak2 seorang diri selepas suaminya meninggal dunia berbelas tahun yang lalu.setiap hari terkenang2 Allahyarham membersihkan halaman rumah,berniaga kuih sepit dan suka menghadiahkan jiran2 kuih muih hasil air tangannya sendiri.kini semuanya tinggal kenangan..Alhamdulillah,beliau pergi dalam keadaan yang baik dan semoga semua umat Islam yang telah dan akan pergi ditempatkan bersama golongan orang2 yang beriman,amin.

:: TUGAS YANG BELUM SELESAI ::
Cuti ini perlu dimanfaatkan sebaiknya untuk tujuan dakwah dan ziarah yang utamanya.InsyaAllah,sekembalinya suami dari Madinah nanti,kami akan meneruskan program yang tidak sempat dilaksanakan pada cuti yang lepas.adik2 DQ dan SMKA TAHAP dah banyak kali tanya bila nak datang.maaf ye adik2,buat masa ni tak dapat lagi nak turun.insyaAllah,kita akan ketemu juga nanti ^_^ saya juga pernah berada di tempat mereka.saya faham,sesekali bila alumni turun memberikan semangat dan perkongsian pengalaman,itulah saat yang paling menggembirakan.mungkin kita tak mampu menghulurkan wang ringgit,tapi eloklah sesekali turun menjenguk adik2 bila kita punya masa dan peluang,tanda kita tidak pernah melupakan bumi pentarbiyahan kita suatu ketika dulu..untuk bekas pelajar SMKA TAHAP,mari kita ramai2 turun ke Jubli Perak SMKA TAHAP pada 14 Julai ini,insyaAllah.(tolong promote je=)Tak sabar untuk bertemu guru2 dan adik2 yang amat dirindui..

Saya menutup post kali ini dengan sebuah kata2,
" Orang yang memiliki cinta dari Allah penampilannya sedap dipandang mata,akhlaknya menawan,kata2nya tidak menyakitkan malah mendidik.Kecintaannya kepada Allah lahir dari ibadahnya yang khusyuk.Kecintaannya kepada makhluk tidak mengira lawan dan kawan,sehingga dia turut mendoakan keselamatan dan petunjuk buat orang yang melakukan kemungkaran.."
-dipetik dari buku Psikologi Cinta: Dato' Fadzilah Kamsah

3 comments:

Ummu Izzuddeen said...

Salam ya ukhti..
Dah sampai Malaysia rupanya. Nnt bila dah ke DQ, mailah umah di bangi. Boleh kita ketemu kan?
Ahlan..Izzuddeen tgh tunggu ammu asyiq dan khalah ainun ni :)

Warq said...

Assalammualaikum, Terima kasih atas ingatan saudari kepada Allahyarham bapak saya, Hussin Kadiman.

Al-Fatihah kepada semua yang telah pergi.

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.