Daisypath Anniversary tickers
BILA UMURKU BERTAMBAH

Pertemuan kami sekejap je semalam tapi sangat bermakna.
Ustazah Norhafizah perlu balik ke rumah segera & saya menyambung kuliah.

Sangat terkesan dengan bait nasihat ustazah yang sempat saya kutip.
Lapang, lapang sangat hati bila mendengar nasihat ini.

"Hidup ni, bila umur kita makin bertambah, kita rasa dah makin tak selera dengan pujian atau kejian manusia. Dipuji kita tak sombong, bila dikeji kita boleh bersabar.

Apa sangatlah yang kita nak kejar dari manusia. Sedang Allah menyediakan nikmat yang sangat banyak tak terhitung untuk kita."

Allahu Akbar. Betul sangat.
Hidup kita, bila fokus nak dapat redha Allah, nak dapat perhatian Allah, nak raih cinta Allah sebagai cinta hakiki..hati ni tak rasa gundah.

tag


Salam Mujahadah

Bismillah.

Alhamdulillah, selamat sampai ke UIA. Hari ini rasanya sungguh indah. Bermula dengan bergotong-royong bersama suami mengemas rumah seawal pagi, kami mengatur langkah menunaikan amanah seterusnya pada hari ini. Saya ke UIA, suami ke office kami di Ampang. Alhamdulillah, bila rumahtangga diadun dengan acuan iman dan ikhlas melakukan segala-galanya kerana Allah, terasa segalanya mudah dan indah.

Setiap hari banyak sangat amanah yang perlu kita selesaikan, betul tak?
Bagaimana kita menyusun amanah dan tanggungjawab itu sebaiknya? Especially kita sebagai isteri, ibu, pekerja, pelajar dan pemimpin. Utamakan yang utama, abaikan perkara yang tidak penting.

Disiplinkan diri untuk fokus. Setiap hari kita wajib merancang dan bertindak! Merancang tapi tak bertindak takkan dapat majukan diri kita ke mana-mana. Nasihat untuk diri saya juga yang serba kekurangan ni..

Ogos, September, Oktober, November dan Disember adalah fasa penting, sangat penting dalam hidup saya untuk memacu diri menyiapkan Master saya. Ya, sekarang saya pada fasa akhir untuk menyiapkan tesi. Saya perlu kuat, perlu tegas dengan masa, perlu tenang dan hati gembira untuk menempuh hari-hari yang berliku. Syukur Ya Allah, pada saat ini, Allah hadirkan rasa..Rasa untuk sentiasa mengadu padaNya, rasa untuk berserah diri sebulat-bulatnya pada Allah,kerana diri ini hamba yang tak sempurna. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah. Saya sedar, hanya Allah yang layak memberi kekuatan pada saya untuk meneruskan perjuangan Master ini hingga ke akhirnya.

Ianya saat yang terlalu indah, hampir 2 tahun saya bergelumang di dalam dunia Sarjana ini.Subhanallah, saya semakin merasai bahawa saya perlu lebih kuat dan kental untuk menggandakan lagi usaha mempertingkatkan kemahiran intelektual saya. Syukur Alhamdulillah, Pensyarah melatih kami apabila membuat satu-satu kajian, perlu merujuk sekurang-kurangnya 20 buah kitab atau sumber lain yang authentic. Baca-baca-baca-analisis-analisis-analisis-..Subhanallah,bukankah ini budaya kerja danbudaya ilmu para sahabat Rasulullah SAW dan para ilmuan Islam? Langkah ini sedang saya turuti, saya akan berusaha sedaya upaya saya InsyaAllah.

Berjumpa lagi nanti ya.
Doakan saya.

BAGAIMANA PARA SALAFUSSOLEH MENGHAYATI RAMADHAN

Bismillah.

Debaran untuk memasuki madrasah Ramadhan semakin terasa. Saat yang dinanti-nantikan, yang dii dalamnya dijanjikan kebaikan yang tidak terkira banyaknya. 


Memetik nasihat dari Sheikh Salman Al-`Audah, kita perlu melihat kepada contoh Nabi ﷺ, para sahabat beliau, dan generasi awal umat Islam jika kita mahu mendapatkan faedah maksimum dari bulan Ramadhan 
yang mulia ini .
 Nabi ﷺ bersabda, “Sebaik-baik umatku ialah generasi yang terdekat denganku. Kemudian [datang] orang-orang 
yang terdekat dengan mereka, kemudian (datang
orang-orang yang terdekat dengan mereka “
(HR. Al-Bukhari dan Muslim).

Kita akan melihat sebahagian perkara yang mana para salafussoleh memberikan lebih tumpuan dalam bulan Ramadhan.
MEMBACA AL-QUR’AN
Allah SWT berfirman (yang bermaksud), “… Bulan Ramadhan yang di dalamnya Al-Quran diturunkan..” (QS.Al-Baqarah 2:185)
Atas sebab itu, para salafussoleh berusaha meningkatkan bacaan Al-Quran dalam bulan Ramadhan. 
Al-Aswad bin Yazid mengkhatamkan bacaan keseluruhan Al Qur’an setiap dua malam di bulan Ramadhan. 
Beliau akan tidur antara solat Maghrib dan solat Isya’ . Di luar Ramadhan, 
beliau akan menkhatam bacaan Al-Quran setiap enam malam.

Sa `id ibn Jubayr juga akan melengkapkan bacaan Al- Qura’n setiap dua malam di bulan Ramadhan.
Diriwayatkan juga bahawa Al-Walid yang biasanya mengkhatamkan bacaan Al-Quran 

setiap tiga malam, tetapi di bulan Ramadhan,beliau akan mengkhatamkan bacaannya sebanyak 17 
kali.

Qatadah pula biasanya membaca keseluruhan Al-Qur’an setiap tujuh hari, tetapi pada

 bulan Ramadhan beliau akan mengambil masa tiga hari untuk berbuat demikian. 
Pada 10 malam terakhir bulan Ramadhan, beliau akan membaca keseluruhan 
Al-Qur’an setiap malam.

Al-Qasim ibn `Ali menyifatkan bapanya, Ibn` Asakir, pengarang Sejarah Damsyik,

 seperti berikut: Beliau selalu melakukan solat berjemaah, dan beliau konsisten 
dalam membaca al-Quran. Beliau akan sentiasa mengkhatam membaca 
keseluruhan Al-Qur’an pada hari Juma’at. Walau bagaimanapun, 
pada bulan Ramadhan, beliau akan berbuat demikian setiap hari 
dan beredar ke menara timur masjid.

Dalam menceritakan mengenai Abu Barakat Hibatullah ibn Mahfuz, 

Adh-Dzahabi, seorang ulama yang terkenal telah menulis, 
“Beliau mempelajari undang-undang Islam dan membaca Al-Qur’an.
 Beliau terkenal dengan kedermawan dan amal solehnya.
 Pada bulan Ramadan, dia akan membaca Al-Qur’an sebanyak 30 kali. “
BERJAGA & MENDIRIKAN SOLAT MALAM
As-Sa’ib bin Yazid berkata, “Umar ibn Al-Khattab RA mengarahkan 
Ubay ibn Ka’b RA dan Tamim Ad-Dari RA mengimami orang-ramai dalam 
solat di bulan Ramadhan. Setiap dari mereka akan membaca beratus-ratus 
ayat setiap kali, sehingga kami terpaksa menyokong diri kami dengan tongkat 
kerana lamanya masa kami terpaksa berdiri. Kami hanya akan selesai solat apabila 
hampir dengan waktu solat Subuh “(Musannaf Abdul Razzaq dan Sunan Al-Bayhaqi).

`Abdullah ibn Abu Bakar meriwayatkan bahawa dia mendengar ayahnya berkata,” 

Ketika kami telah selesai solat kami (iaitu Solat Malam) di dalam bulan Ramadhan,
 para hamba akan tergesa-gesa untuk menyediakan makanan kerana 
takut kalau-kalau mendatangi Fajr “
(Al- Muwatta ‘).

`Abdur-Rahman ibn Hurmuz berkata,” Qari (yang mengimami solat) akan

 melengkapkan bacaan Surah Al-Baqarah dalam lapan raka’at . Apabila qari 
tersebut mengambil 12 rakaat untuk menyempurnakan bacaannya, 
orang-ramai menganggap qari seakan-akan ingin memberikan 
keringanan kepada mereka ” (Musannaf Abdul Razzaq dan Sunan Al-Bayhaqi).

Nafi `melaporkan bahawa Ibn` Umar pernah mengerjakan solat di rumahnya pada bulan Ramadhan. Apabila orang-ramai telah balik dari masjid, beliau akan pergi ke Masjid Nabi dengan membawa sebekas air. 

Beliau tidak akan meninggalkan masjid sehinggalah 
selepas solat Subuh (Sunan Al-Bayhaqi).

`Imran ibn Hudayr meriwayatkan bahawa Abu Mijlaz akan mengimami solat di bulan Ramadhan bagi orang-ramai di kawasan kejiranan beliau. Beliau akan membaca keseluruhan Al-Qur’an dalam solat dalam tempoh tujuh hari (Musannaf Ibn Abi Shaybah).
MENGELUARKAN ZAKAT &SEDEKAH
Ibn `Abbas RA meriwayatkan: “Rasulullah ﷺ adalah manusia yang paling banyak
 berbuat kebaikan. Beliau ﷺ akan membuat lebih banyak kebaikan
 sepanjang bulan Ramadhan. Pada bulan Ramadhan juga Malaikat Jibril 
datang membaca ayat Al-Qur’an kepada beliau. 
Oleh sebab itu apabila Jibril menemuinya, Rasulullah ﷺ membuat 
lebih banyak kebaikan dari angin yang berhembus. (HR. Al-Bukhari adan Muslim).

Al-Muhallab, seorang ulama’ Maliki terkenal, menjelaskan hadith ini,

 ia berkata, “Ini menunjukkan keberkatan dalam melakukan amal-amal 
yang baik dan menunjukkan bahawa melakukan beberapa amalan baik 
membuka pintu untuk melaksanakan lain-lain amal kebajikan
Melakukan suatu amal soleh akan membantu seseorang untuk 
meneruskan amalan soleh yang lainnya. Kita dapat lihat di sini bahawa 
keberkatan berpuasa dan pertemuan dengan Jibril 
meningkatkan kemurahan hati Nabi ﷺ dan amal kebajikan beliau, 
sehinggakan Nabi ﷺ menjadi lebih pemurah daripada angin yang berhembus.”

Az-Zayn ibn Al-Munir menjelaskan perihal “angin berhembus” seperti berikut: 

Amal dan layanan yang baik beliau ﷺ kepada orang-orang miskin dan yang memerlukan, 
dan begitu juga kepada orang-orang yang kaya dan mempunyai kecukupan, 
adalah seperti kemurahan yang dibawa oleh angin yang berhembus.

Selepas solat Maghrib, Ibn `Umar selalunya akan berbuka puasa 

bersama orang-orang yang miskin. Apabila seseorang datang kepadanya 
ketika beliau sedang makan dan meminta kepadanya sesuatu, 
beliau akan mengambil daripada makanan beliau sendiri suatu bahagian yang 
disifatkannya sebagai hak pengemis itu. Kemudian dia akan berdiri dan 
meninggalkan baki makanan yang masih ada kepada orang tersebut. 
Beliau kemudian akan mengambil apa yang ada di tangannya dan memberikannya kepada keluarganya, sehinggakan apabila beliau bangun (sahur) pada keesokan harinya untuk meneruskan puasa, beliau tidak akan makan apa-apa.

Pada bulan Ramadan, Ibn Shihab Az-Zuhri tidak akan melakukan apa-apa 

selain dari membaca al-Qur’an dan menyediakan makanan untuk golongan miskin .

Hammad bin Abi Sulayman akan melakukan sendiri untuk menyediakan makanan

 yang mencukupi kepada 500 orang untuk berbuka puasa pada bulan Ramadhan.
 Kemudian, pada hari `Eid Al-Fitr, dia akan memberikan setiap daripada mereka
 100 keping perak.
MEMELIHARA LIDAH
Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, 
Bagi mereka yang tidak meninggalkan ucapan dan perbuatan palsu, Allah tidak memerlukan mereka meninggalkan makanan dan minuman” (HR. Al-Bukhari).

Al-Muhallab membuat komentar berikut mengenai hadis ini :

 Ini menunjukkan bahawa puasa melibatkan menahan diri dari ucapan keji dan palsu, sama seperti melibatkan menahan diri dari makanan dan minuman. 
Mereka yang melakukan ucapan palsu atau keji akan mengurangkan nilai puasa mereka. Mereka melemparkan diri mereka kepada kemurkaan Tuhan mereka,
dan kemungkinan puasa mereka tidak diterima.

Nabi ﷺ bersabda, “Jika seseorang di antara kamu mula berpuasa, mereka hendaklah mengelak daripada berkata yang keji dan perbuatan yang jahil. Jika seseorang menghina mereka atau mahu bertelingkah dengan mereka, mereka perlu menjawab dengan berkata, “Saya berpuasa, saya berpuasa.” (HR. Muslim)

Al-Maziri, seorang ulama’ Maliki yang paling terkenal , menyatakan pemerhatian berikut mengenai hadis ini, “Ia adalah mungkin bahawa seseorang itu disyorkan untuk mengatakan,” Saya berpuasa, saya berpuasa, ” hanya untuk mengingatkan dia atau dirinya bahawa 

dia harus mengelakkkan diri dari terlibat dalam bertikam lidah dengan kata-kata yang menghina. “

`Umar ibn Al-Khattab RA berkata,” [Dalam bulan Ramadhan] seseorang

 tidak hanya menahan diri dari makan dan minum tetapi juga dari berbohong, 
dari ucapan yang palsu, percakapan yang sia-sia, dan daripada menyumpah-seranah “(Musannaf Ibn Abi Shaybah).

`Ali bin Abi Talib RA berkata,” Puasa bukan untuk hanya meninggalkan 

makanan dan minuman tetapi untuk meninggalkan berbohong, ucapan dusta, 
dan percakapan yang sia-sia “(Musannaf Ibn Abi Shaybah).
Abu Dhar al-Ghifari RA berkata, “Apabila kamu berpuasa, 

maka berjaga-jaga/berwaspadalah sebaik mungkin.” (Musannaf Ibn Abi Shaybah).

Jabir ibn `Abullah RA berkata,” Apabila kamu berpuasa, pendengaran, 

penglihatan, dan lidah juga berpuasa dengan mengelakkan dari 
berbohong dan melakukan dosa. Jangan kamu menganiayai hambamu.
 Kamu perlu kekal mengawal diri dan maruahmu pada hari kamu berpuasa . Jangan membuatkan hari puasa kamu sama seperti hari biasamu” (Musannaf Ibn Abi Shaybah).

Abu Hurairah RA berkata, “Apabila kamu berpuasa,

 jangan berkelakuan dengan cara yang jahil dan jangan menghina orang. 
Jika seseorang bertindak jahil ke atas kamu, katakanlah, 
‘Saya berpuasa’ “(Musannaf Abdul Razzaq).

Mujahid berkata, “Jika kamu mengelakkan diri dari dua perkara, 

maka puasamu akan terpelihara. Kamu mesti mengelak diri dari 
mengumpat dan berbohong. ” Abu Al-’Aaliyah menambah dengan berkata, 
“Seseorang yang berpuasa akan sentiasa dalam ibadah selagi dia tidak mengumpat seseorang.”
Rujukan : assabiel.com

Begitu Rupanya Husnul Khatimah..

Bismillah.

Sebak. Hiba.

Allahu Akbar, menerima berita kematian para Murabbi Dakwah benar-benar menyentap hati. Hingga sering kurasa terlalu ralat kerana tidak sempat berguru lebih lama dari mereka.

Kematian mereka satu persatu memberi signal penting, dunia ini semakin tiba ke penghujungnya. Apabila ramai para Ulama' dijemput pulang..Subhanallah.

Ku selusuri wadah perjuangan Allahyarham Ustaz Fadzil Noor, Allahyarham Ustaz Harun Taib dan yang terkini Allahyarham Ustaz Abu Bakar Chik yang baru meninggal dunia  pada pagi tadi 23 Jun 2014. Subhanallah, hatiku sayu bukan semata-mata kerana merasai kehilangan, lebih dari itu terselit rasa cemburu. Masakan tidak, mereka dipanggil Allah ketika mana masih kental di medan juang, membawa hati-hati kembali kepada Allah, berani melontarkan suara lantang menentang kemaksiatan. Dan Allah memberi jaminan, barangsiapa yang menjaga Agama Allah, insan-insan ini pasti tempatnya istimewa. 

Mereka pergi dalam keadaan yang sangat membahagiakan.
Senyum.
Wajah yang sangat tenang seperti sedang tidur lena.
Gelombang manusia soleh berduyun-duyun memberi penghormatan terakhir kepada mereka.

Subhanallah.
Bukankah itu tanda-tanda Husnul Khatimah?
Allah menunjukkan kekuasaanNya.
Allah membuktikan sifat Rahman dan Rahim-Nya.

Orang berjuang, yang bermati-matian mempertahankan Islam, mencegah yang munkar, membawa hati-hati manusia kepada Allah dengan ISTIQAMAH pasti akan terpilih menjadi penghuni Syurga.

Maha Benar janji Allah di dalam Surah Al-Fajr, 
" Wahai jiwa yang tenang, pulanglah ke hadrat Allah dalam keadaan yang Redha dan di Redhai.."
Subhanallah.

Buat diriku dan sahabat-sahabat yang masih tinggal, yang masih diberi peluang oleh Allah untuk beramal, 
Programkan diri dengan amalan mahmudah sebanyak-banyaknya, sehingga harimu sarat dengan agenda dakwah dan tarbiah. Tinggalkan legasi. Ya, Legasi yang bakal menyambung tugas-tugas dakwah ini. InsyaAllah.


Hati Seorang Ustazah

Bismillah.

Sepanjang berkecimpung dalam dunia dakwah dan motivator ini semenjak zaman sekolah menengah, pelbagai ragam manusia yang saya perhatikan. Syukur Alhamdulillah, Allah izinkan diri yang kerdil ni untuk bertemu dengan ramai manusia. Saya sendiri belajar dari pelbagai watak dan akhlak mereka. 

Dr Nur (bukan nama sebenar), salah seorang mad'u saya. Kali pertama beliau meminta saya untuk menyampaikan ilmu di rumahnya. Beliau jemput jiran-jiran dan sanak-saudara untuk datang. Sewaktu saya sampai, rasa kagum di hati. Subhanallah, tersergam indah rumah yang bagi saya cukup mewah. Beliau mempersilakan saya masuk. Ramah sungguh orangnya mashaAllah. Alhamdulillah, hadirin yang hadir juga ramai.

1 jam itu walaupun singkat, kami sempat berkongsi beberapa ilmu. Berbincang tentang karakter isteri solehah, ikon isteri solehah tak lain tak bukan Sayyidatina Khadijah dan sempat menyentuh perihal akhir zaman, bagaimana keluarnya Dajjal nanti. Mereka sangat gembira walaupun itu kali pertama mereka berkumpul dan berusrah bersama-sama.



Dalam satu majlis ilmu

Rasa seronok dapat bertemu kakak-kakak di sana. Seronok kerana walaupun mereka diberi kelebihan dari sudut harta, rumah mewah, kereta besar, pangkat tinggi tapi masih punya jiwa Tawadhuk,sifat merendah diri. "Ustazah, tolong bimbing saya. Saya nak jadi manusia yang lebih baik. Cukuplah hidup saya yang lalu.." Luah Dr. Nur. Dalam hati saya, hanya Allah Yang Maha Tahu. Rasa sebak, saat itu benar-benar terkenang akan perjuangan Nabi S.A.W..Nabi Murabbi ( Pendidik ) yang sangat baik, tempat para sahabat mengadu dan meminta pendapat, tempat para sahabat berkongsi rasa dan cita-cita. Nabi SAW adalah pemimpin, yang sangat sibuk, jadual Baginda sangat padat, tetapi tak pernah penat untuk berbuat baik kepada umat. 

Saya genggam erat tangan Dr. Nur, "Akak, Allah Maha Baik. Bila kita ikhlas melafaz taubat, azam sungguh-sungguh nak berubah, Allah meluaskan rahmat dan kasih-sayangNya. Allah akan terima taubat tu." Saya benar-benar berkata dari hati. Kerana saya juga pernah jatuh dalam hidup, dan berusaha untuk bangun dan menapak kembali. Tercari-cari bantuan dan kasih-sayang. Dan Allah tak pernah lupa kepada hamba yang meminta. Terasa doa saya diterima walau diri ini tidak sempurna.

Terima kasih Ya Allah, Segala Puji bagiMu yang mengizinkan aku menyampaikan kepada manusia lain, bahawa Engkau Maha Baik, Maha Lemah Lembut kepada makhluk, Maha Penyayang untuk mendengar segala pengaduan. Semoga ramai hati-hati manusia kembali kepadaMu Ya Allah. Amin..

Muslimah Dan Perjuangan

Bismillah.

10 tahun lepas, sewaktu di Darul Quran, saya pernah melakar impian. Saya tulis besar-besar di dalam diari, 
' Aku ingin menjadi pejuang muslimat, berbakti sebanyak-banyaknya untuk umat.'

Dalam perjalanan  balik ke Jengka, saya transit di KL Sentral. Biasanya naik ke tingkat atas, makan nasi dan ikan keli. Favourite! Kemudian terus ke kedai buku. Memang tak bermakna perjalanan balik tanpa buku di tangan. 2 jam dalam perjalanan nanti sempat habis baca satu buku. Jalan punya jalan akhirnya jumpa buku-buku yang nak dilelong. Mata tertancap pada satu judul buku, " Zainab Al-Ghazali Al-Jubaili ". Alhamdulillah! jerit hati saya ketika itu. Dah lama cari buku ni, ingin tahu lebih lanjut dengan Bonda Zainab Al-Ghazali. Lagi best harga buku tu cuma RM 2!

Setelah mengambil tempat di dalam bas, saya mula membaca..satu,dua, tiga hingga tamat..Terasa bulu romaku tegak berdiri, terasa berderau-derau darah ini. Kenapa? Hebatnya kisah hidupmu duhai Bonda! Tak hairanlah dikau terpilih dapat bermimpi jumpa Nabi. Bayangkan, seorang wanita yang kuat prinsipnya untu pertahankan Islam. Dalam kekejaman pemerintahan Jamal Abden Nasir, beliau tampil berani mempertahankan Jemaah Muslimat dan Jemaah Ikhwan ketika itu. Beliau wanita pertama yang mengetuai Jemaah Muslimat. Jika kita soroti sirah Nabi, insan-insan golongan pertama yang memeluk Islam disebut " As-Sabiqun Al-Awwalun". Mereka golongan terawal, yang percaya pada Allah, percayakan agama ini dengan sepenuh-penuh kepercayaan, tanpa ragu. Mereka rela menempuh kesusahan dan kepayahan, semata-mata untuk menjaga agama ini sebaik-baiknya. Lantas tekanan, cacian, keperitan dan kesakitan itu mereka hadapi dengan sabar. 

Dan begitu juga situasi ini dialami oleh Bonda Zainab Al-Ghazali. Di dalam penjara beliau tidak henti-henti diseksa. Kerana apa? Kerana mempertahankan " Al-Islam Ya'lu Wala Yu'la 'Alaih" ( Islam itu Tinggi dan Tidak Ada Yang Lebih Tinggi Daripadanya). Beliau disebat dengan cemeti, dipukul dengan sangat teruk dan diberi makanan yang busuk, keseksaan yang pada pandangan zahir kita tak mampu untuk dihadapi oleh fizikal seorang muslimat. Tetapi nyata Bonda Zainab mampu. Kerana apa? Kerana IMAN yang tinggi dalam jiwanya.

Saya berpesan pada diri, contohi Bonda Zainab, yang kental berdepan dengan ujian, kepayahan kesengsaraan di dalam perjuangan. Saya inginkan syurga, dan syurga itu sangat tinggi nilainya. Perjalanan ini masih jauh dan penuh liku. Baki masa yang ada perlu dimanfaatkan sebaik-baiknya. Saya hanya ada 24 jam sahaja sehari dan tugas memimpin umat ini sangat banyak. Tugas sebagai isteri dan ummi juga sangat banyak. Hidup ini pula terlalu singkat. Ya, penat memang tidak terkira, tetapi yakinlah Syurga itu janjinya pasti. 

Ya Allah, thabatkanlah kami di atas ketaatan padaMu. Jangan jadikan kami hambaMu yang lalai, yang hanya sibuk dengan facebook, twitter, istagram yang boleh menjauhkan kami denganMu. Ya Allah, malunya kami nanti bila bertemu denganMu, andai kami hanya membawa amal yang sedikit. Ya Allah, sibukkanlah kami dengan amalan yang dapat memberatkan mizan pahala kami. Amin Amin Ya Rabbal 'Alamin..



Anak-anak amanahku. Akanku didik kalian mengenal Allah dan meneruskan perjuangan Islam yang suci ini..InsyaAllah!

Realiti Hidup Seorang Ummi

Bismillah.

Jam 3 Pagi.
Alhamdulillah, selesai bancuh susu abang Muadz dan adik. Ummi segera tunaikan kewajipan sebagai seorang hamba. Subhanallah..indahnya waktu yang hening ini untuk mengadu, merayu dan merintih padaMu Ya Allah.
2 Rakaat yang sangat menghibakan..merenung sedalamnya ke dalam diri. Ya Allah, diri ini tak punya apa-apa..Aku hanya hamba yang sangat kerdil pada pandanganMu..Ya Allah, tiada daya dan kekuatanku melainkan dengan izinMu.

Sesekali terdengar batuk adik Muiz, kurang sihat nampaknya adik. Esok ummi perlu bawa adik ke Hospital UIA. Tenangnya hati selepas munajat, ummi ambil Quran untuk dibaca. Menyelesaikan tugasan group kami Ibu One Day One Juz. Subhanallah, hati ini takkan mampu menipu bila membaca kalamMu ya Allah..Rasa bergetar urat nadiku tatkala membaca tafsir ayatMu. Maha Baiknya Engkau Ya Allah..seolah-olah aku mendapat motivasi yang luar biasa..

Jam 4 Pagi.
Alhamdulillah, selesai tugas utamaku. Now masa untuk study dan get ready untuk ceramah hari ini. Baru nak buka laptop..." Aaa..aaa.." terdengar jeritan kecil adik Muiz. Oh, adik lapar..sebab adik muntah lepas minum susu 3 pagi tadi. Kejap ye nak, ummi bancuh susu. Ummi cium adik, urut-urut belakang adik, cium abang Muadz sepuasnya. Allahu Akbar, terasa bahagianya hati ummi melihat anak-anak tidur lena..

Hari ni ummi ada Kuliah Dhuha di Masjid Asy-Syarif. Ummi nak sharing kitab Riyadhus-Solihin karangan Imam Nawawi. Kitab yang banyak mengubah persepsi dan kehidupan ummi. Kitab yang banyak membasuh hati ummi supaya berusaha menjadi hamba yang baik. Ummi talaqi kitab ini sewaktu di Mesir. Teruja bila mendengar syarahan Syeikh Hussin tentangnya. Kini sampai masanya untuk ummi sebarkan ilmu ini kepada orang lain pula.

Kehidupan seorang ummi sebenarnya sangat membahagiakan. Biarpun penat, letih sehingga kadang-kadang mengalirkan air mata, tapi Allah dan janji..Allah akan titipkan pahala buat seorang ummi. Ya, adakala sudah terasa hilangnya nikmat tidur seperti zaman bujang, tapi bila bayangkan tentang Syurga..Ya Allah..bestnya! Di sana nanti kita boleh berehat sepuasnya, setenang-tenangnya, sebahagia-bahagianya! 

Kenapa perlu marah, meradang dan memukul anak-anak yang masih kecil dan tidak tahu apa-apa? Mereka masih belum mengenal apa itu pahala, apa itu dosa, apa itu kesalahan..Kenapa tidak kita sebagai ibu ayah mereka membuka ruang dan peluang seluas-luasnya pada anak kecil untuk mengenali dunia mereka dan mendidik dengan penuh kasih-sayang? Sungguh hati saya bagai disiat-siat apabila ternampak seorang ibu yang menampar anak kecilnya di dalam pasaraya, di tengah-tengah public. Mujur ibu itu jauh, kalau dekat, ingin sekali saya menahan tangan itu dari memukul anak kecil yang belum faham apa-apa tentang hidup ini. Apa yang anak itu faham bila ditampar sebegitu di depan orang lain? Dia hanya tahu ibunya garang dan maruahnya direndahkan. Ibu, anak itu tiada dosa, lebih mulia dari kita yang punya banyak dosa dan kekhilafan ini. Jadilah kita ibu yang penyayang, yang memandang setiap gelagat anak itu sebagai satu proses untuk mereka membesar dan mengenali dunia sebagai insan normal.

Ibu, realiti hidup sebagai ummi memang sangat penat, kerana Allah dah janji Syurga tempat kita berehat..InsyaAllah..

Tersurat Dan Tersirat

Bismillah..

Terima Kasih Allah atas segala nikmat yang Engkau kurniakan. Semoga bertambah keimananku dalam mensyukuri segala nikmatMu..

Alhamdulillah, Allah masih beri peluang ketika ini untuk saya kembali beraksi di kanvas ini. Rindu..sungguh rindu untuk menulis dan berkongsi.

Tugas dakwah semakin bertambah. Saya ingin berkongsi segala impian, cita-cita dan harapan saya di blog ini InsyaAllah. Moga sampai masa saya bertemu Allah nanti, ada buah tangan yang bakal saya tinggalkan untuk sahabat-sahabat semua. Sepertimana para Ulama' meninggalkan kitab-kitab, hasil penulisan mereka yang sangat hebat . Dengan usaha mereka menulis dan mencatat segala khazanah ilmu, kita masih dapat menatapnya hingga ke hari ini Alhamdulillah..

Terima kasih atas sokongan semua! :)


SAYYIDATINA KHADIJAH EPISOD 4 : DETIK AKHIR

SAYYIDATINA KHADIJAH EPISOD 3 : BUSINESSWOMAN

SAYYIDATINA KHADIJAH EPISOD 2 : PERKAHWINAN

SAYYIDATINA KHADIJAH EPISOD 1

Mengapa Kita Membaca Al-Quran?

Bismillah..

Sahabat sekalian, Al-Quran itu tiada ragu, tiada syak padanya..


Master UIA

Saya memilih untuk membuat Master in coursework and research secara full time.
Saya akan mengikuti pengajian di kuliah selama 2 sem dan 2 sem yang berbaki akan fokus kepada penulisan tesis.

Semester ini saya membuat keputusan untuk mengambil 3 subjek sahaja : Research Methodology,Ulum Al-Quran dan Manhaj Pentafsiran Al-Quran.

Syarat Master di UIAM,sebelum mengambil subjek-subjek Master,pelajar perlu mengambil ujian Bahasa Inggeris dahulu ( EPT).Apabila sudah lulus barulah boleh memasuki kuliah bagi subjek-subjek Master.

Alhamdulillah,syukur kepada Allah.Master sangat seronok.Terasa kita benar-benar menggali ilmu sedalam-dalamnya . Kalau waktu degree dulu Syeikh banyak tolong terjemah apa yang tak faham,tolong dapatkan kitab-kitab yang kita perlukan untuk satu-satu subjek,tetapi apabila bergelumang di dalam dunia Master semuanya kita kena buat sendiri.Paling penting kita perlu aktifkan minda untuk rajin membuat analisis.Kaji,kaji dan kaji..Alhamdulillah sangat seronok.

Pensyarah saya sangat menekankan tentang amanah sebagai cendekiawan ummah.
"Kamu akan bergelar ulama pada masa akan datang,akan bergelar pakar akademik.Belajar bersungguh-sungguh,banyakkan membaca dan mengkaji."

Subhanallah,sebenarnya bukan mudah belajar pada masa yang sama sibuk menguruskan anak-anak kecil.Belajar sambil memangku anak sudah menjadi perkara biasa.Kadang-kadang baru sahaja hendak membuka kitab,anak menangis mahu itu ini.Itu hak mereka sebagai anak dan sebagai ibu InsyaAllah saya akan berusaha untuk tidak culas melaksanakan amanah.Biarpun agak sukar tapi kerana cinta mendalam kepada ilmu InsyaAllah saya akan teruskan.

Seminar Hafazan Al-Quran Untuk Wanita Bekerjaya



InsyaAllah saya dan team consultant kami akan mengadakan Seminar Hafazan Al-Quran Untuk Wanita Bekerjaya pada 22 Jun 2013 di Bukit Raja Klang,Selangor.

Idea untuk mengadakan seminar ini tercetus apabila ramai yang meminta saya menerangkan teknik menghafaz Al-Quran kepada mereka.Subhanallah,mereka punya jiwa yang kuat untuk mendekati Kalam Allah.Usaha ini perlu disokong 100% dan dibantu dengan sebaik-baiknya.

Semua orang berpotensi untuk menghafaz AL-Quran,walaupun dia seorang ibu yang bekerjaya,sangat sibuk dan mempunyai anak-anak yang ramai.Seorang wanita mempunyai amanah yang sangat banyak.Pulang dari bekerja,si ibu perlu menguruskan rumah tangga pula.

Tetapi percayakah anda,walaupun dihimpit kesibukan,anda masih mampu menghafaz Al-Quran?

Untuk mengetahui tekniknya,mari sertai kami.Yuran hanya RM 70 termasuk makan tengahari dan sijil.Sangat murah!

Hubungi Puan Norfadilah ( 012-9285378) untuk pendaftaran.

Allah sangat mencintai hambanya yang berusaha menghafaz Al-Quran.

Master

Subhanallah,begitu cepat masa berlalu.


Master sem 1 saya hampir berakhir.Sekarang waktu untuk revision week. 5 Jun saya akan menghadapi peperiksaan InsyaAllah.

Cabaran Master?Tentulah ada.

Saya memulakan pengajian dengan ditemani oleh 2 orang anak,kedua-duanya hero Alhamdulillah.

Masa perlu disusun dengan baik.Bagi saya secara peribadi,dunia Master sangat jauh bezanya dengan degree.Waktu degree dulu saya tidak perlu membuat assignment,alhamdulillah pengalaman menyiapkan assignment ni saya dapat ketika belajar di Darul Quran JAKIM dulu.Tidaklah terkejut sangat.

Tetapi cabaran untuk menyiapkannya,MashaAllah..Memang kena pujuk diri untuk kuat,kuat dan kuat.Rujukan untuk assignment Ulum Quran saya wajib sebanyak 20 kitab sekurang-kurangnya.Tetapi selama satu sem ini,saya hanya menghantar anak-anak ke nurseri pada waktu petang.Waktu pagi saya penuhkan masa bersama anak-anak di rumah.Walaupun ramai yang berkata,"student master ni biasanya 24 jam duduk di library."

Jujurnya saya tidak mampu.Saya tidak sampai hati untuk menghantar anak-anak ke taska seawal pagi.Saya tidak sanggup mereka bangun tidur tanpa melihat wajah saya dahulu.Saya amat faham jiwa seorang ibu yang terpaksa menghantar anak ke taska.Jika diikutkan hati seorang ibu,mana mungkin sanggup untuk serahkan anak dijaga oleh orang lain walaupun selama sejam,tetapi jiwa perlu berkorban untuk kebaikan keluarga jangka panjang.

Sebab itu saya kurang bersetuju jika ada wanita yang menempelak ibu-ibu yang menghantar anak ke taska,mencadangan mereka berhenti kerja atau belajar dan menjaga anak di rumah sahaja.Cadangan itu sangat baik tetapi lihat dahulu kondisi ibu tersebut.Mungkin keluarganya tidak mempunyai sumber kewangan yang mencukupi yang menyebabkan ibu tersebut terpaksa keluar bekerja untuk membantu suami.

Bagi saya,saya takkan malu untuk menuntut ilmu dengan kakak-kakak yang sudah ada pengalaman dalam dunia Master dan Phd.Mendengar kisah-kisah perjuangan mereka akan menerbitkan rasa kuat dalam jiwa.

Be continue InsyaAllah...:)



LEMBARAN 2013

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.Akhirnya dengan izin Allah dapat juga saya menulis pada hari ini.Rindu yang tidak terhingga untuk mencoretkan bait-bait kata di blog ini.

Alhamdulillah Disember 2012 dan awal 2013 mencatat diari baru di dalam kehidupan saya.Mengapa saya katakan begitu?

KELAHIRAN MUHAMMAD MUIZZUDDIN BIN MOHD ASSHIK

Beliau adalah anak kami yang kedua!:)
Alhamdulillah dengan izin Allah Muiz selamat dilahirkan pada 23 Disember 2012 pada jam 12 tengah malam dan beratnya ketika lahir adalah 4kg.Subhanallah,saya mendapat pengalaman baru,melahirkan baby yang besar secara normal (Alhamdulillah).Memang rasa separuh nyawa nak mengeluarkan baby,rasa nak surrender di tengah-tengah perjuangan tapi dengan semangat dan doa tak putus-putus dari suami,doktor dan nurse ketika itu,Alhamdulillah baby boy kami selamat dilahirkan ke dunia.


Gambar Muiz waktu sebulan.Waktu ni berat Muiz sudah 5.6kg:)

Saya recommend pada kawan-kawan supaya bersalin di Gombak Medical Centre.Memang puas hati.Doktor Hamiza mengajar satu-satu teknik meneran dan beliau sangat lembut orangnya.Labour room pula sentiasa dipasang ayat Al-Quran,jadi apabila patient bersedia nak bersalin terasa ketenangan yang luar biasa.Layanan nurse-nurse pun saya kira adalah terbaik,memang puas hati Alhamdulillah.

MASTER QURAN SUNNAH UIAM


23 Januari saya memulakan perjuangan sebagai pelajar Sarjana Quran Sunnah di UIAM.Alhamdulillah,English Test saya lulus dan boleh terus masuk ke kuliah.Alhamdulillah,3 minggu berada di dewan kuliah saya merasakan tindakan saya untuk menyambung pengajian ini tidak sia-sia.Terlalu banyak ilmu baru yang saya pelajari tentang Al-Quran.Jika sebelum ni di peringkat diploma dan degree saya fokus kepada Qiraat tetapi kali ini cabangnya lebih luas.Saya akan melakukan banyak research tentang isi-isi Al-Quran dan setiap assignment perlu merujuk sekurang-kurangnya 20 kitab!Inilah suasana baru yang saya perlu hadapi untuk menjadi cendekiawan ummah.

BLOG?
InsyaAllah bentuk penulisan di blog ini juga sedikit berubah.Saya akan cuba berkongsi seputar pengalaman saya di pengajian Master dan mungkin boleh dijadikan panduan buat para isteri dan ibu yang ingin menyambung pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.Doakan saya!:)

TARGET AL-QURAN MUADZ DISEMBER 2012



Minggu ini ummi dan abah kembali berbincang serius bagaimana untuk meningkatkan lagi prestasi Al-Quran Muadz.Syukur Alhamdulillah,di rumah kami sudah dipasang unifi,Jadi ummi boleh memasang video Alif Ba Ta dan Al-Quran terus dari youtube untuk tontonan Muadz.

Alat bantu mengajar sangat penting supaya Muadz tidak bosan belajar hanya dengan satu cara sahaja.
Target ummi untuk Muadz pada bulan Disember ini adalah

MUADZ MAMPU UNTUK MENGENAL SEMUA HURUF HIJAIYAH DENGAN BAIK

Pada minggu lepas,ummi bertanya Ibu kepada Kakak Darwisya (Puan Lina) bagaimana untuk meningkatkan lagi prestasi Al-Quran Muadz setelah semua teknik yang Puan Lina sampaikan di blognya telah ummi praktikkan.Muadz boleh menyebut huruf-huruf tertentu tetapi tidak mengikut turutan.(Tidak menyebut secara turutan ALIF,BA,TA,THA).Tapi bila ummi tunjuk huruf KHO,Muadz kenal itu huruf KHO.Adakah betul cara yang ummi ajarkan ni?

Ini adalah jawapan Puan Lina:
"Saya memang galakkan ibu-ibu mengajar tidak ikut turutan dari awal. InsyaAllah jika anak kenal, itu bermakna dia benar2 kenal dan bukan kerana dia menghafal.
Selamat mendidik!"

Alhamdulillah,ummi menarik nafas lega.
Selepas Muadz berjaya mengenal semua huruf nanti,In Shaa Allah ummi akan teruskan usaha  dengan mengajar Muadz menghafaz Surah-surah akhir dari Al-Quran step by step.Bagi ummi,tidak mengapa Muadz menghafaz sedikit demi sedikit,yang penting Muadz dapat membaca dan menghafaz dengan baik dan kekal di ingatan.
Pengalaman ummi semasa menghafaz Al-Quran dahulu,kadangkala kami terlalu mengejar Muqarrar/Silibus Hafazan Al-Quran agar segera tamat mengikut masa yang ditetapkan.Kesannya ayat-ayat yang telah dihafaz sebelum ini tidak betul-betul melekat di ingatan.Jadi perkara ini sedikit merugikan.Maksud saya,kita perlu mencari masa yang lain pula untuk mengulang ayat-ayat yang pernah dihafaz sebelum ini.Jadi sebolehnya ummi tidak mahu perkara sebegini berlaku pada anak-anak.
BILA MASANYA MUADZ BERMAIN?
Muadz sama seperti baby lain.Aktif meneroka dunianya sendiri.Saya tidaklah terlalu menekan Muadz untuk membaca,belajar dan membaca.Saya cuma mengajar Muadz dalam masa setengah jam setiap hari (paling lama).Waktu inilah saya menyebut huruf-huruf Hijaiyah satu persatu dengan suara yang jelas.Selain waktu ini saya memasang video Alif Ba ta untuknya.Muadz masih ada masa untuk menonton Upin Ipin dan bermain dengan seronoknya pada waktu yang lain.
Saya pasti ibu-ibu di luar sana pasti mempunyai kaedah tersendiri bagaimana untuk mendidik anak-anak.Saya cuma berkongsi untuk memberi semangat kepada diri sendiri agar meneruskan misi dan visi saya untuk memastikan anak-anak mengenal Al-Quran seawal usia mereka.Tidak bermaksud untuk menunjuk-nunjuk atau berlagak pandai seolah-olah saya sahaja yang pandai mendidik anak( Astaghfirullahalazim).Sekiranya pembaca sekalian ada idea atau perkongsian pengalaman,saya sangat alu-alukan nasihat daripada anda:)




Video di atas inilah yang ummi pasangkan untuk Muadz setiap hari.Semuanya ada 15 video,ummi dapatkan dari youtube.Muadz nampak enjoy bila ummi pasangkan video ini Alhamdulillah:)

Didikan Al-Quran Untuk Muadz



Sebelum saya melangkah ke alam perkahwinan 4 tahun yang lalu,saya telah menyenarai dan menggariskan beberapa target dan strategi untuk pendidikn Al-Quran anak-anak saya.Bagi saya perkara ini tersangatlah penting kerana sebagai ibu saya adalah pembina generasi.Di tangan sayalah nanti anak-anak akan dicorakkan sama ada menjadi insan berguna atau sebaliknya( Nauzubillahi min zalik)

Kita berada di akhir zaman.Manusia berlumba-lumba mencari kemewahan dunia.Anak-anak pula sering terabai dan menjadikan mereka terumbang-ambing dalam melayari bahtera kehidupan.Apabila mereka tidak mendapat didikan Al-Quran seawal usia mereka,bagaimanakah kita boleh menjamin mereka mampu memandu rohani dan jiwa mereka dengan baik?Sedangkan ketenangan seorang hamba itu adalah apabila mereka akrab dengan Allah,enak menghayati setiap tafsiran Kalamullah.

AL-QURAN MUADZ

Saya nekad untuk mulakan didikan Al-Quran pada anakanda Muadz seawal usianya 2 bulan.Sepanjang mengandungkannya,saya cuba memberi pendedahan awal Al-Quran kepadanya dengan cara saya membaca Al-Quran dan mengkhatamkannya berkali-kali.Dengan harapan anakanda saya di dalam kandungan sentiasa terhibur dengan ayat-ayat Allah.Syukur Alhamdulillah ketika itu saya masih berada di Madinah dan dapat bersolat di Masjid Nabawi setiap hari.Muadz dapat mendengar pelbagai bacaan Imam yag tepat dari sudut tajwid dan makhrajnya.

Saya jadikan blog Darwisy Darwisya dan blog Cinta Rasul sebagai rujukan bagaimana untuk mendidik anak-anak seusia Muadz belajar Al-Quran.Saya membuat flash card Alif Ba Ta sendiri dengan menggunakan manilakad.Manilakad dipotong besar dan saya menulis huruf-huruf hijaiyah dengan menggunakan marker pen di atasnya.Hehe,lucu pula bila mengingatkannya..Sempoi habis:)  

Maka bermulalah episod memperkenalkan Muadz denga huruf-huruf Al-Quran.Selepas memandikan Muadz dan mengurut badan montelnya,saya pun menunjukkan flash card itu kepadanya satu persatu dengan suara yang jelas.Ulang dan ulang setiap huruf 3 kali.Pada awalnya terasa seperti mahu berhenti segera sebab Muadz langsung tidak melayan ummi membaca:)Muadz suka memandang tempat lain tetapi ummi kuatkan juga hati untuk teruskan sampai habis.Memanglah baby takkan boleh fokus pada satu tempat sahaja kan?:)

Berapa lama manilakad itu bertahan?Hehe,sudah tentulah tidak tahan lama.Ada kesan gigitan Muadz,Muadz koyak-koyak buat mainan dan lagi tragis dironyok-ronyok si manilakad itu:)Tapi ummi sudah sedia dengan manilakad yang lain pula.Yang penting tiap-tiap hari Muadz dengar ummi mengajar:)
 



Di samping itu,ummi perdengarkan Muadz video-video Alif Ba Ta dan Al-Quran setiap hari.Memang Muadz terhibur sangat,terkekek-kekek dia ketawa apabila mendegar nasyid Alif Ba Ta.Sewaktu di dalam kereta,abah akan pasangkan CD atau kaset Al-Quran.Kami yakin apabila anak ini terbiasa mendengar Al-Quran mereka akan dapat membaca dan menghafaz dengan mudah pada masa akan datang.Pada usia sebegini minda mereka akan menyerap segala ilmu yang disampaikan kepada mereka.

USIA 1 TAHUN 6 BULAN
Alhamdulillah,dengan izin Allah,pada usia Muadz 1 tahun 6 bulan,Muadz sudah boleh menyebut beberapa huruf Hijaiyah itu  dengan baik.Apabila ummi sebut "ALIF",Muadz akan sambung "BA,TA"..Bila ummi sebut "MIM" Muadz akan sambung "NUN" dan beberapa huruf lain.

Suatu hari,sepupu Muadz mengajar Muadz menyebut namanya.
"Muadz,sebut nama abang.Sebut nama abang: abang Ajim.Macamana Muadz?"Soal Ajim kepada Muadz
Ajim mengulang soalannya berkali-kali lalu Muadz menjawab, "KHO" :D

Pecah ketawa kami pada waktu itu.Mungkin Muadz menyangka Ajim menyebut huruf "JIM", sebab itulah dia menyambung menyebut huruf "KHO" :):) 

IBRAH BUAT UMMI:)

Benarlah Allah jadikan anak-anak ini dengan sangat unik.Pada awal usia,mereka hanya mendengar dan merakam apa yang kita ajarkan.Apabila sudah tiba masanya,mereka akan mengeluarkan input-input yang telah mereka perolehi sebelum ini.

Sebab itu sebagai ibu kita perlu kuat semangat dan jangan mengalah untuk memberikan ilmu yang baik kepada anak-anak.Allah jadikan hati mereka bersih dan suci.Mereka sangat genius untuk menerima segala kebaikan.Kita masih belum terlambat.Mari lakukan sesuatu dan berusaha sedaya mampu untuk mengajarkan Al-Quran kepada anak-anak.