:: khabaran anakanda^_^ ::


Bismillahirrahmanirrahim..
salam dari Mansoura,

beberapa hari lalu,saya menelefon bonda temerloh dan jengka..

"kak ngah dah sama 'naik' dengan angah ye? ^_~",kata mak temerloh
"aih,mana mak tau?" tanya saya.ingatkan ada le peluang nak ngelak2 kan..
"mak buka blog kak ngah n angah lah..dah sama2 naik ye.."jawab mak sekaligus menantunya ni hanya mampu tersenyum..

ingatkan mak tak buka pun blog ni..maklumlah tugas harian mak di pejabat memang sibuk.'ala kulli hal,jazakillah khairan kathira mak..maaf banyak2,kak ngah tak sempat nak update selalu..

exam akhir kak ngah lebih kurang sebulan lebih je lagi.tadi kak ngah baru habis menuntut ilmu Fawasil di maahad..semalam tamat belajar Tarikh Mushaf,Alhamdulillah..

meniti hari2 menamatkan ilmu di bumi Mesir ini amat menyedihkan.tidak sangka,3 tahun begitu cepat berlalu..di dalam ayat2 terakhir kitab2 yang kami tuntut,semuanya menukilkan doa2 para masyayikh dan doa agar ilmu ini diberkati,dirahmati Allah dan dan dimanfaatkan kepada seluruh umat manusia..

perasaan saya untuk menghadapi imtihan?jawapan yang tepat adalah "MACAM-MACAM ADA."^_^

Yang pasti,motivasi saya ketika kepenatan dan kelelahan mengulang kaji Al-Quran,matan dan pelajaran adalah nasihat2 suami,mak abah dan tentunya syeikh selaku bapa kami di sini.

semalam selepas tasmi' bersama Syeikh,sempat saya bertanyakan soalan,
" Syeikh,apa yang syeikh akan buat bila kepala syeikh dah benar2 tepu dan berat selepas muraja'ah?saya pernah rasai sampai satu tahap,mata ni terlalu berat,hampir2 nak pitam.."

(beginikah penangan imtihan syahadah?^_^)

Syeikh menjawab,
"Mardhiah,inilah mujahadah.inilah jalan yang ImaM Jazari lalui dulu,lagi dahsyat dari kita.ini mujahadah untuk ilmu Mardhiah."

Syeikh menyambung lagi," Sapu 'asal(madu) kat bawah mata kalau mata kamu rasa berat/sakit.InshaAllah syifa'.." pesan Syeikh.

lagi motivasi saya?
saya selalu membayangkan wajah bakal anak2 murid saya di Malaysia nanti.Tak sabar rasanya untuk mencurahkan ilmu yang dituntut di sini kepada permata2 Agama di Malaysia.siapa murid saya,memang tidak dapat dijangka,namun saya membayangkan saya akan bergelar pensyarah dan ketika itu ilmu yang saya dapat sepanjang permusafiran ini ingin dikongsi semuanya bersama mereka..Ya Allah,mudahkanlah urusan kami..amin..

rasanya terpaksa berhenti di sini..andai ada kesempatan,saya akan mencoret lagi inshaAllah..

buat warga PMRAM,selamat mengundi!semoga kita dapat membuat pilihan yang terbaik.

buat abang,selamat berprogram-hari keluarga PPM..inshaAllah rabu minggu depan(14/4) kami akan bertemu kembali=) sebulan lebih saya tidak menatap wajahnya..kami tidak punya banyak waktu untuk berchatting,lantaran amanah yang terpundak di bahu kami selaku penuntut ilmu,tidak mengizinkan kami untuk berlamaan di depan komputer ini.. Alhamdulillah-segala puji bagi Allah yang meminjamkan kami ketabahan dan kecekalan.

salam juang untuk semua!

4 comments:

Ummu Iffah said...

Wah, seronoknya membaca
Indah betul!

UMAIR INSYIRAH said...

Alhamdulillah..mmg seronok bila kt sguh2 n ada mtlamat..mesir ni mmg suasana ilmu.nurul tau,kalo akk tnya 5-6 soaln kt syeikh,syeikh msti tnya akk balik.."knpa sikit sgt soaln?"adui,maknanya kna study/mgkaji lagi bnyak la..doakn akk n us ye.mga pnantian kami berakhir=)

Ummu Iffah said...

Oh, ameeen..
Takpe, japgi balik msia mesti jadi punye. hehe
Saya doakan akak sht n ceria
Aaa, doakan sy ng imrn jg yer.
Kami bakal ada exam besar tak lama lagi

ainunmardhiahismail said...

yeke?kullu khair i.allah..nurul,xsabarnya nak balik msia..akk xjumpa lg iffah,dpt tgok kecomelan dia kt blog nurul je=)smga kalian trus bhagia dunia akhirat,amin^_^