SEKETIKA BERMUHASABAH


Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..Alhamdulillah atas nikmat yang paling besar yang dikurniakan pada kita,nikmat iman dan Islam..

Saya memohon maaf kepada kaum keluarga dan sahabat2,kerana sudah lama rasanya tidak menulis.Di samping menjalankan amanah sebagai penuntut ilmu,amanah sebagai skuad "amar makruf nahi mungkar" juga perlu bergerak seiring.

Masalah hisbah yang semakin membarah di bumi Anbiya' ini tidak wajar dipandang sebelah mata oleh para penuntut ilmu.ya benar,keberadaan kita di sini berpaksikan kepada menuntut ilmu Allah,tetapi bukankah ilmu yang dipelajari perlu diamal dan dipraktikkan?

Hari demi hari mendengar masalah demi masalah yang semakin serius,membuatkan saya (dan tentunya sahabat2 lain) semakin sempit dada.Ya Allah,tidak rela rasanya meninggalkan bumi Mesir ini dalam keadaan adik2 tidak mendapat tarbiah yang sempurna.Setiap manusia punya kelemahan,tetapi setiap kelebihan yang Allah kurniakan juga perlu dimanfaatkan.Saya menyeru kepada semua sahabat2,sumbangkanlah apa sahaja kemampuan yang kalian ada untuk membantu gerak kerja dakwah ini,sama ada buah fikiran,tenaga mahupun wang ringgit.

Termenung saya bila memikirkan sikap mahasiswa kita pada zaman millenium ini..kita sering mempersoalkan apakah jasa orang lain kepada kita,apa bakti yang telah pimpinan curahkan pada kita,tetapi pernahkah kita mengkoreksi diri..sejauh mana kita ikhlas mencurahkan khidmat untuk membawa sinar dan manfaat buat ummat Nabi Muhammad?

seketika,cubalah buang ego dan sifat meninggi diri yang merajai hati kita sejak sekian lama.beri ruang kepada diri kita untuk memberi kerjasama yang baik kepada semua pimpinan atau sesiapa sahaja yang ikhlas mengerah kudrat untuk memastikan umat Islam kembali kepada jalan yang benar,yang didasari dengan rasa cinta yang teramat kepada Allah.

Visi Al-Azhar adalah melahirkan mahasiswa dan mahasiswi yang diacu dengan adunan iman yang mantap dan diterjemahkan melalui akhlak yang hebat sepertimana yang telah digariskan oleh Al-Quran dan As-Sunnah.Bagi saya,tidak guna kita punya kebijaksanaan dan kepandaian yang luar biasa,tetapi sirna dari sudut akhlak dan perlakuan.

Nilailah kembali tahap keilmuan kita,pada masa yang sama rendahkan hati kita memohon kepada Allah,agar kita tidak tertipu dengan resam dunia yang melalaikan dan penuh tipu daya.Mohonlah pada Allah agar ilmu yang telah kita miliki ini tidak menjadikan kita sebagai hamba Allah yang sombong dan takabbur atas nikmat kurnianNya.

Pohon maaf atas segala kekhilafan..

0 comments: