Daisypath Anniversary tickers
INSPIRASI HATI..


Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..kepadaMu kami sembah dan kepadaMu jua kami memohon pertolongan..

salam pagi jumaat yang amat menenangkan..
syukur Alhamdulillah,Allah masih memanjangkan lagi nyawa kita pada hari ini..setiap kali ingin melelapkan mata pada waktu malam,pasti terdetik di hati ini..'adakah aku akan bangun lagi esok?','camana solat aku hari ni?','Allah angkat dan terima tak amalan aku hari ni?'

Hari-hari yang kita lalui penuh dengan liku dan ujian serta kegembiraan yang bersilih ganti.adakala kita gembira,memperoleh apa yang kita inginkan..dan adakala kesedihan sarat bertamu di jiwa,kesunyian membelenggu hati kecil ini,sehinggakan kita terasa tidak mampu untuk meneruskan perjuangan ini..

inilah kehidupan..

kehidupan yang mempunyai pelbagai rencah dan warnanya..bila gembira,kadangkala kita terasa tidak perlu meminta dan bergantung harap pada Dia,tetapi bila ujian menimpa,segera kita bersujud,menangis dan memohon pertolongan pada zat yang selayaknya memberi pertolongan..Maha Suci Allah..

Dia hadirkan ujian supaya hambaNya 'sedar diri',kembali kepada PenciptaNya..
Maha suci Allah..
Dia datangkan ujian agar bertambah dan berganda taqwa seorang hamba di dalam hatinya.


Semalam,kisah hidup saya juga mengalami rentak yang serupa..jika orang lain bergembira bila tibanya hari ulangtahun kelahiran,tetapi sebaliknya bagi saya..hati dirundung haru yang amat,tiba-tiba mengalami krisis rendah diri yang amat mendalam..rendah diri kerana kurangnya amal,rendah diri kerana masih terlalu kurang khidmat yang saya hulurkan buat suami,rendah diri itu,rendah diri ini....tidak pasti adakah faktornya,adakah kerana penangan peperiksaan yang bakal hampir atau sebab lain..

lantas saya menghubungi suami,rakan kongsi merangkap penasihat peribadi..
kata abang,"cuba ain cek solat ain,ataupun renung2,kot2 ain ada buat salah dengan Allah atau dengan kawan-kawan.."

ALHAMDULILLAH..nasihatnya ringkas,tetapi amat berbekas di hati..

Wahai Allah,terasa aku terlalu kerdil di sisiMu..lautan nikmat yang Kau anugerahkan untukku,menganugerahkan suami yang baik,keluarga yang penyayang,sahabat-sahabat yang prihatin dan segala2nya nikmat yang tak mampu ku hitung..sering diri ini lupa untuk bersyukur padaMu,tetapi nikmatMu tak pernah bertepi..

Saya gagahkan diri membuka lembaran warkah cinta dari Allah..saya yakin jawapannya ada di sini..saya yakin Allah pasti mendengar bicara hati ini,yang ingin kembali kepada DIa..

Mata saya terus bertamu pada muka surat 209,Surah Yunus ayat 9 dan 10..

maksudnya:

ayat 9 : " Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh,Tuhan mereka akan MEMIMPIN mereka dengan sebab iman mereka yang sempurna itu.(Mereka masuk ke taman yang) sungai-sungainya mengalir di bawah tempat kediaman mereka di dalam syurga yang penuh nikmat."

ayat 10 : " Doa ucapan mereka di dalam syurga itu ialah : (MAHA SUCI ENGKAU DARI SEGALA KEKURANGAN WAHAI TUHAN!) Dan ucapan penghormatan mereka padanya adalah
(SELAMAT SEJAHTERA)! Dan akhir doa mereka adalah : ( SEGALA PUJI DIPERSEMBAHKAN BAGI ALLAH YANG MEMELIHARA DAN MENTADBIRKAN SEKALIAN ALAM)

Subhanallah..benarlah Al-Quran ini warkah agung dari Allah buat hambaNya..di sini letaknya pengharapan,di sini hadirnya ketenangan..

hati seolah-olah dipujuk,kembali bangun untuk terus bergantung harap.saya mendapat aura dan inspirasi baru..hidup ini segalanya kerana Allah..bila matlamat hidup jelas hadafnya kerana Allah,nescaya hidup ini takkan gelisah..

kita hamba yang selayaknya diuji kerana kita hanyalah sekelumit cuma di sisi kekuasaanNya..

maka,teruslah meminta dan meminta dengan
khauf dan roja'..
semoga rahmatNya sentiasa mengiringi permusafiran ini..


p/s: jazakumullahu khairan kathira buat ahli bait saya (kak ema,kak ina,kak anis,kak afidah,ain)dan sahabat2 seimarah(kak redha n adik ayuni),tak lupa buat adik su n alin yang berjaya melaksanakan majlis gempar malam tadi..saya senang-lenang pada siangnya,ingatkan takde apa2 sambutan yang mengejutkan memandangkan masing2 nak exam,tapi rupanya perancangan licik ini dilaksanakan pd malam hari!^_~apapun,kalian memang hebat dan saya terharu sangat2..juga ucapan penghargaan buat teman-teman yang disayangi atas ucapan dan doa..hanya Allah yang layak membalasnya..^_^salam sayang!






2 comments:

Anis Syuhada' said...

Salamualaik kak..btul kak..sungguh pabila kita resah dan gelisah...buka dan tataplah Al-Quran..tetiba terjumpelah ayat-ayat yang cukup menyentuh hati..sesuai dgn masalah kita..tika dan saat itu...terasa Allah benar2 sedang berkomunikasi dgn kita...sebab itu cinta dan sayang kita terhadap Al-QURAN sungguh mendalam...

Sebagai kita insan beriman..pabila dilanda ujian, senyumlah, bangunlah dirikan solat 2 rakaat..pasti jawapan segera diberikan oleh Pencipta kita YANG MAHA MENGETAHUI...

Selamat menempuh alam peperiksaan kak..balik nanti boleh jumpe..hasrat hati ana untuk meneruskan (...)masih thabat..doakan ana dikurniakan suami yang soleh..seperti yang akak maklum sebelum ini..doakan ye kak...

Moga sentiasa bersama nusrah Allah..

Adik Hanisah ...UK Malaysia

Anonymous said...

Alhamdulillah..k.long dpt satu lg ilmu hari ni..lazimi solat sunat..thanks a lot dik..

Rabbuna Yusahhill..anti daiman fi qolbi,inshaAllah..^_^