Daisypath Anniversary tickers
:: TULISAN : INGATKAN SAYA JIKA SAYA TERLUPA.. ::

Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..


Berbicara tentang tulisan..saya bukanlah insan yang kreatif dan kritis untuk menitipkan kata.Namun,bila merenung kronologi hidup ini,baru saya sedar,rupa-rupanya saya memang berminat untuk menceburi bidang penulisan.Dan saya amat berminat membaca tulisan2 serta pandangan2 orang lain.

menulis ini juga suatu seni..melalui penulisan,otak kita mampu berkembang dengan baik sebagai pemikir dan perancang kerana apabila menulis kita akan mengerah minda untuk menghasilkan idea2 baru yang bernas serta menarik.dalam penulisan juga kita akan bercerita tentang hidup,yang kadang-kadang tidak mampu untuk dikongsi secara lisan bersama insan lain.dan biasanya seorang yg pemendam atau pendiam (lebih-lebih lagi wanita) gemar menterjemahkan apa yang mereka rasa melalui tulisan.bagi mereka(mungkin juga saya^_^)cara ini adalah lebih adil.hati tenang dan puas,dan orang lain yang membaca juga akan dapat faedahnya sama..inshaAllah..

sahabat2,ingatkanlah saya andai tulisan saya menyebabkan diri insan lain terasa diaibkan,disakiti dan dianiayai.tulisan juga mempunyai pengaruh yang besar di dalam hidup.orang akan mengganggap tulisan kita adalah diri kita.itulah perasaan kita,akhlak kita,pandangan kita,kehidupan kita.andai kita sering menceritakan kelemahan dan keburukan orang lain di dalam tulisan,secara automatik orang yang membaca akan dapat menilai bagaimana diri kita serta paradigma kita.andai ingin menegur,tegurlah secara berhikmah dan bijaksana.teguran yang diiringi dengan kata2 yang lembut dan sopan akan lebih diterima oleh hati2 manusia,kerana semulajadinya manusia itu diciptakan suka kepada kebaikan dan kebenaran.

sering juga kita meluahkan kemarahan melalui tulisan.dan tanpa kita sedar,kadangkala kemarahan yang kita terjemahkan ke atas sekeping kertas,mesej,blog dan sebagainya membuatkan hati insan lain terguris.begitu halusnya seni penulisan walaupun ia hanyalah paparan huruf dan bukan zahirnya wajah seseorang secara nyata.justeru,menulislah secara berhemah dan memikirkan jangka panjang.bimbang kesan akan datang akan lebih parah.mad'u yang asalnya ingin rapat dengan kita semakin menjauhkan diri lantaran terasa hati dengan apa yang kita tulis.bukankah itu satu kerugian?



ingatkanlah saya jika saya terlupa...

tulisan ini adalah peringatan kepada diri saya yang utama dalam proses untuk merealisasikan impian menjadi da'ieyah yang baik,inshaAllah..semoga setiap kalimah dan huruf yang saya tulis akan meninggalkan kesan yang baik buat insan2 lain yang membaca sepertimana diri saya terasa dimuhasabahkan setiap kali saya membaca tulisan orang lain.


semoga kita benar2 ikhlas untuk menyampai dan menyebarkan Islam selagi hayat dikandung badan.walaupun hanya seorang yang membaca,moga2 dakwah ini akan tersebar di seluruh dunia.kita bukanlah menginginkan blog kita atau nama kita disebut-sebut atau dipuji-puji,tetapi mengharapkan agar semua umat Islam yang membaca penulisan kita merasai betapa indahnya menganut agama yang mulia ini.

buat muslimah solehah sekalian,sebaiknya peliharalah dirimu,dan tidak mempamerkan kejelitaan dirimu di ruang-ruang blog ataupun friendster dengan aksi-aksi yang kurang menyenangkan.muslimahku,kita dicipta dengan sebaik-baik kejadian..diri ini,peribadi ini teristimewanya hanyalah untuk tatapan imam kita,suami kita yang amat dicintai..

mengharap dan terus mengharap Redha Ilahi..

0 comments: