:: 10 PESANAN MENJELANG PERNIKAHAN ::

Semakin hampir majlis perkahwinan,kebiasaannya para ibulah yang sering resah-gelisah.Berat kepala rasanya memikirkan berapa ramai tetamu jemputan dan apa lagi persiapan yang belum dipersiapkan menjelang hari bahagia buat si anak.Terutamanya apabila yang berkahwin adalah anak perempuan.Hati ibu bapa memang tidak keruan. Selagi belum usai majlis perkahwinan si anak, malah boleh menyebabkan tidak tidur lena.

Dalam kesibukan itu sebaik-baiknya para ibu tidak lupa untuk menitipkan amalan yang menjadi tradisi para salafussoleh.Menjelang hari bahagia ini,ambillah kesempatan dengan menitip pesan-pesan kebaikan buat si anak melayari hidup berumah tangga..

~ PESAN UMAMAH AL-HARITH ~

Contohilah pesanan yang pernah diberikan oleh Umamah Al-Harith kepada puterinya menjelang pernikahannya yang di dalamnya jelas terkandung dasar-dasar kehidupan suami isteri yang penuh kebahagiaan.

Dia berkata :

" Wahai puteriku!
Sesungguhnya jika nasihat ini kutinggalkan kerana keutamaan adab,tentu ia akan kutinggalkan hanya bagimu sahaja.Tetapi ini adalah pertolongan bagi orang yang lalai dan pertolongan bagi orang yang berakal.

Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana kekayaan orang tuanya dan kerana kecintaan kedua orang tuanya kepada dirinya ,maka akulah orang yang paling tidak memerlukan suami. Tetapi wanita itu diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk wanita.

Wahai puteriku!
Engkau akan berpisah dengan rumah yang pernah bersatu denganmu dan meninggalkan tempat yang pernah membesarkanmu,menuju ke tempat yang belum engkau kenali dan pendamping yang yang belum pernah dekat denganmu. Dengan kekuasaannya dia akan menjadi pengawas dirimu dan orang yang menguasaimu.Maka jadilah diri sebagai abdinya nescaya dia akan menjadi hamba yang patuh bagimu. Jagalah sepuluh perkara nescaya akan menjadi simpanan bagimu iaitu :

Pertama dan kedua ~ Tunduk kepadanya dengan penuh kerelaan,mendengar dan taat kepadanya dengan cara yang baik.

Ketiga dan keempat~ Memerhatikan sasaran mata dan hidungnya. Jangan sampai matanya melihat sesuatu yang buruk pada dirimu dan janganlah sampai dia mencium bau yang kurang enak dari dirimu.

Kelima dan keenam ~ Memerhatikan waktu tidur dan makannya kerana rasa lapar itu boleh membara dan rasa mengantuk itu boleh membakar sifat amarah.

Ketujuh dan kelapan ~ Menjaga hartanya,mengambil berat kerabat dan saudara-saudaranya. Kemampuan menjaga harta adalah mengukurnya dengan cara yang baik dan kemampuan menjaga saudara adalah dengan mengurus dengan cara yang baik.

Kesembilan dan kesepuluh ~ Janganlah ingkar perintahnya dan jangan membocorkan rahsianya. Sebab jika engkau ingkar perintahnya beerti engkau telah membakar dadanya dan jika engkau membocorkan rahsianya engkau tidak akan aman dari pengkhianatannya.

Kemudian janganlah engkau menunjukkan kegembiraan di hadapannya ketika ia bersedih dan sebaliknya janganlah engkau menunjukkan kesedihan kepadanya jika dia dalam keadaan gembira.

~ PESAN ABDULLAH BIN JAAFAR ~
Abdullah Bin Jaafar juga menasihati anak perempuannya yang akan melansungkan perkahwinan dengan berkata :
" Janganlah mudah cemburu kerana cemburu itu kunci penceraian. Janganlah banyak mencela kerana mencaci itu hanya membuahkan kebencian. Hendaklah engkau memakai celak kerana celak itu hiasan yang paling indah.Minyak wangi yang paling harum adalah air.."


~ PESAN ASMA' BINTI KHARIJAH ~
Asma' binti Kharijah al-Fazzariyah menasihati anak perempuannya dengan berkata,

" Wahai anakku, engkau akan keluar dari rumah yang telah membesarkanmu menuju ke tempat yang belum engkau kenali dan teman yang belum pernah bersama denganmu. Maka jadilah bumi baginya, nescaya dia akan menjadi langit bagimu.Jadilah buaian baginya nescaya dia akan menjadi sendi bagimu. Jadilah budak baginya nescaya dia akan menjadi hamba bagimu. Janganlah memaksanya sehingga dia akan membencimu.Janganlah engkau menjauhinya. Jika dia mendekatimu maka hampirilah dia. Jagalah hidung,pendengaran dan matanya. Janganlah dia mencium dari dirimu kecuali yang harum.Janganlah dia mendengar perkataan darimu kecuali yang baik-baik dan janganlah dia memandang dirimu kecuali yang indah.."




0 comments: