MENCARI DIRI..


Bismillahirrahmanirrahim..Segala puji bagiMu Ya Allah,kepadaMu kami sembah dan kepadaMu jua kami meminta pertolongan..

Alhamdulillah atas segala kurniaan..membuktikan kekuasaan Tuhan pemilik alam..
Alhamdulillah atas segala ujian..mengajar kita bahawa diri ini hanyalah jasad kerdil yang layak diuji..
Alhamdulillah atas anugerah kehidupan..di sini tapak untuk kita memperbanyakkan amal,sebagai persediaan kehidupan abadi di dunia akhirat yang kekal..

Syukur Alhamdulillah..mendidik hati mengenali kekuasaan Pencipta adakala bukanlah suatu tugas mudah..kerana sinonimnya kehidupan ini dilingkari dengan keseronokan,tipu daya,harta,wanita,lelaki,anak-anak yang kadangkala menjauhkan kita dari Allah..

Hingga kadang-kadang terlebih memuji-muji hamba berbanding mengucap cinta kepada Allah..
Terkejar-kejar memenuhi permintaan makhluk tanpa memikirkan dosa dan pahala..

Hati ini perlu dididik,perlu dilunakkan untuk sentiasa mengucap syukur..
Mata ini perlu sesekali dipaksa agar menangis menginsafi bahawa segala apa yang ada hakikatnya hanyalah pinjaman yang Esa..

Setiap apa yang dikurniakan sepatutnya lebih menjadikan kita jiwa-jiwa yang cepat mengucapkan terima kasih kepada Pemberi Yang Maha Agung..sepatutnya lebih ringan jasad ini sujud menyembah Allah,tanda ucapan terima kasih yang tiada taranya kepada DIA..tanpa ada rasa riak,takbur,rasa bermegah-megah,merasa diri hebat,hanyut dengan nikmat..

Renungkan,sepanjang kehidupan ini..tidak putus-putus nikmat dari Allah untuk kita,tapi sejauh mana kita menggandakan ibadah tanda kesyukuran?sebanyak mana air mata mengalir tanda tawaduk kepada DIA?sejauh mana diri kita ringan untuk menginfakkan tenaga menghidupkan kembali jiwa anak-anak muda,nadi-nadi ummah?

Moga dijauhkan kita semua dari sifat bangga diri..ianya sedikit demi sedikit menghakis sifat mahmudah yang tertanam di dalam hati buat sekian lama..Ya Allah..pimpinlah kami..Syukur atas kurniaanMu Rabbi..

2 comments:

deena farhana said...

slm ainun :)

sentuhan kata-kata yg sgt indah dr ainun..sgt bermakna..moga hati2 kita teguh menuju yg ESA..

UMAIR INSYIRAH said...

wslm kak..^_^

jazakillahu khairan kathira kak..sy pun tgah mmbasuh hati ni..doakn kmi ye kak..miss u!