selesaikan hutang Nurul :)

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah,masih diberi peluang oleh Allah untuk menghirup udara yang segar pada hari ini.
Entry kali ini adalah menyelesaikan homework yang dah lama nurul (adik junior saya di DQ) bagi..dah lama juga kan nurul?maafkan akak ye.puas fikir nak berkongsi pasal apa :)

sebelum tu mabruk buat ukhti Nurul dan Akh Imran atas kelahiran cahaya mata kedua baru-baru ini.Mereka pasangan yang berjiwa besar.Walaupun masih berada dalam bidang pengajian,tapi kondisi ini tak menghalang mereka untuk terus melaksanakan amanah mereka selaku pelajar dan ibubapa.Moga Allah memudahkan segala urusan kalian,amin..

Emm,tagging itu berbunyi begini..

"Once you have been tagged,you are supposed to write a note with 25 random things,fact,habits,or goal about you....If I tag you,its because I want to know more about you.."

InsyaAllah,saya cuba selesaikan hari ni.Selagi tak selesai,rasa bersalah pula kat adik sorang ni:)

1-Nama diberi 'Ainun Mardhiah binti Ismail.Kata mak abah saya,nama ni dicadangkan oleh bapa saudara saya (adik abah).Ada seorang lagi sepupu saya yang sama nama dengan saya.seronok juga bila nama kami serupa:)

2-Saya anak ke 6 dari 9 orang adik beradik( 5 lelaki,4 perempuan).Alhamdulillah,dibesarkan dalam keluarga yang ramai,memang meriah.Dalam family,hanya tinggal 3 orang sahaja lagi adik-adik saya yang masih belajar di USM,UIA & di Banting(persediaan untuk ke oversea).Yang lain Alhamdulillah sudah punya kerjaya masing-masing sebagai Imam Masjid Negeri,doktor,businessman,guru,pensyarah dan surirumah sementara(sayalah tu:)

3-Kami berasal dari keluarga yang sederhana.Abah bekerja sebagai peneroka,mak pula sebagai suri rumah,tapi Alhamdulillah dengan rahmat dan bantuan Allah,kami bahagia hingga ke saat ini.Saya takkan boleh lupa kenangan kami semasa kecil mengikut abah menoreh getah di ladang.Bila cuti sekolah,abang-abang ke ladang getah dengan berbasikal,kami yang perempuan ni pula ikut abah naik motor.Alhamdulillah,pengalaman itu amat indah untuk dikenang.Kesusahan dulu membuatkan kami sentiasa sedar jangan sombong dan pandang rendah pada orang lain.

4-Abah saya adalah kaunselor terbaik buat saya dan adik-beradik.Setiap kali menghantar kami ke sekolah,pasti bibirnya tak lekang dengan nasihat berharga,"Belajar rajin-rajin,abah takde harta yang banyak nak bagi anak-anak abah,ILMU je yang boleh selamatkan kita,naikkan martabat kita."Tiap kali kami nak exam,tiap pagi abah akan panggil kami adik-beradik dan bacakan doa,tiupkan atas ubun-ubun kami.Mak pula akan siapkan bekal makanan untuk kami supaya tak lapar di sekolah,memeluk dan mencium kami dengan erat sebelum kami melangkah keluar dari rumah..Pergi kami dihantar dengan lambaian dari seorang ibu,pulang kami disambut dengan keceriaan dan kasih-sayang yang tidak terhingga..isk,sebak pula hati ni..-_-

5-Abah amat tegas mentarbiah kami.Sebelum pukul 7 malam,semua kena berhenti main,bersiap untuk solat Maghrib.adik-beradik lelaki abah wajibkan ke surau,berzikir dan jadi Bilal:)adik-beradik perempuan solat dengan mak di rumah.Dilarang sama-sekali untuk menonton TV senja-senja begitu.(cerita pun bukan best).Lepas solat Maghrib,kami mengaji sama-sama."Melancar dulu,dah lancar baru panggil abah.Abah nak dengar,"kata abah pada kami.

6-kami takut kalau mengaji main-main.Abah sangat tegas bab Mengaji Al-QUran ni.Paling takut kalau salah tajwid.Jangan beranganlah nak berborak-borak,curi-curi tidur time tu,abah tahu!agaknya abah mengintai kami kat celah dinding kot.kalau tak lancar apa hukumannya?tak boleh pindah ke mukasurat seterusnya,stay mengaji kat tempat yang sama sampai kami lulus dan abah puas hati.

7-Antara motivasi yang abah selalu berikan pada kami tanpa kami sedari adalah waktu kami di jalanraya.kalau nampak kereta Honda Accord,BMW atau Mercedes,abah akan kata,"ni kereta Yah(saya),ni kereta abang wan,ni kereta abang mi."pendek kata tiap sorang dari kami konon-kononnya sudah ada kereta masing-masing.Secara tak langsung ianya boleh jadi inspirasi buat kami untuk belajar sungguh-sungguh!:)

8-Cita-cita saya dari kecil ingin menjadi seorang Pensyarah.Saya ingat lagi,waktu di Darjah 4,saya buat buku nota kecil dan tulis impian saya dalam tu.ada 2 item yang paling utama:
1-Mahu melanjutkan pelajaran ke Mesir..2-bercita-cita untuk menjadi seorang Pensyarah.Alhamdulillah,impian saya yang pertama dimakbulkan Allah.Saya sudah pulang sebagai Graduan Al-Azhar dengan izin Allah,Alhamdulillah.

9-Cita-cita kedua saya (Pensyarah)akan cuba saya realisasikan apabila saya pulang ke Malaysia nanti insyaALLAH.Saya sangat meminati bidang pendidikan dan suka berkongsi dengan orang sekeliling.Moga-moga ilmu Allah ini tersebar di seluruh dunia dan kalimah ALLAH kembali dijulang suatu hari nanti,insyaAllah.

10-Beralih ke hobi saya,tentunya membaca-tidak kira apa jua jenis buku.Sangat cintakan buku,suka beli buku dan baca buku.

Baru 10,dah panjang rasanya.Saya berhenti dulu di sini,bersambung ke entry seterusnya,insyaAllah:)


0 comments: