Daisypath Anniversary tickers
selesaikan hutang Nurul(2) :)


Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah,baru selesai mengerjakan solat Isyak.Sementara menunggu kepulangan suami,saya akan cuba menyelesaikan misi saya malam ni iaitu menyiapkan homework!:)

~5 Ibnu Khaldun 2003~


11-ok,beralih pula ke zaman sekolah menengah saya.dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5,saya menuntut ilmu di SMKA Tengku Ampuan Hajjah Afzan Pahang,Jerantut (TAHAP).mula mendaftar pada 27 Januari 1999 dan ditempatkan di kelas 1 Ibnu Rusydi.saya bagitahu mak waktu saya di darjah 6,"mak,yah nak masuk TAHAP sebab yah nak pakai tudung labuh macam mak,"dan mak pun tersenyum penuh makna mendengar celoteh saya.memang saya cuba-cuba pakai tudung mak waktu sekolah rendah lagi.teruja betul dengan tudung labuh.


12-Antara insan yang menggalakkan saya untuk belajar di sekolah ini adalah Ayahanda Ustaz Abd.Rodzi,jurulatih saya ketika saya mewakili negeri dalam pertandingan tahfiz dulu.Beliau juga mengajar di sekolah ni.Saya memang sangat teruja untuk belajar di sini kerana ingin mendalami ilmu AL-Quran di samping ilmu-ilmu lain.

13-Bagi saya SMKA TAHAP sangat istimewa.Terdapat Kelas Kemahiran Al-Quran yang disediakan untuk pelajar-pelajar bermula dari Tingkatan 1 hingga tingkatan 5.Alhamdulillah,dapat menimba pelbagai ilmu dan yang paling saya teruja adalah Ilmu Qiraat.Suatu ilmu yang baru bagi saya dan sahabat-sahabat.

14-SMKA TAHAP hidup dengan suasana tarbiyyah dan sarat dengan majlis-majlis ilmu.Selepas maghrib,masa kami terisi dengan Kuliah Tafaqquh yang disampaikan oleh ustaz-ustaz yang mengajar di sekolah ini.Malam Sabtu adalah waktu istimewa untuk pelajar-pelajar melibatkan diri dalam Usrah yang akan diuruskan oleh para Naqib dan Naqibah yang dilantik.Hari Jumaat (sebelum zohor),pelajar perempuan diwajibkan berada di surau untuk bersama-sama mendengar tazkirah oleh para ustazah dan guru-guru atau kakak senior kami.Alhamdulillah,suasana tarbiyyah ini membentuk pemikiran dan adab sebagai hamba Allah,anak dan pelajar.

15-Tamat SPM,saya terpilih untuk menyertai PLKN di Rompin Pahang.Dugaan,kami adalah peserta SIri Pertama PLKN ketika itu.cerita lanjut tentang PLKN,boleh rujuk entri saya sebelum ni (PLKN:JANGAN DILUPAKAN PEMBINAAN ROHANI DAN AKHLAK)

16-Habis cerita pasal TAHAP,masuk pula zaman kampus saya.Alhamdulillah,saya dapat melanjutkan pelajaran ke institusi pilihan saya sejak zaman menengah lagi iaitu Darul Quran JAKIM,Kuala Kubu Bharu Selangor.Pertama kali saya berjauhan dengan keluarga,keluar dari negeri Pahang merantau ke negeri orang:)

17-Selama 3 tahun berada di DQ,sangat mematangkan saya selaku seorang muslimah dan remaja.Dunia kami adalah menghafaz dan mengulang Al-Quran,aktiviti wajib dan akan ditasmi' pada setiap hari. Di sini juga mengajar saya bagaimana untuk menjadi seorang pemimpin yang mampu berfikiran rencam dan membahagikan masa dengan baik selaku mahasiswi dan pimpinan.

18-Syukur Alhamdulillah,laluan hidup ini dipermudahkan olehNya.Akhirnya saya berjaya berada di Mesir bumi Kinanah untuk menuntut ilmu Allah dalam takhasus Qiraat.Mesir adalah medan ilmu yang amat saya cintai.Pelbagai mehnah dan ujian yang dihadapi,tapi pada masa yang sama pelbagai kenangan manis yang terukir yang tak dapat digambarkan melalui kata-kata.

19-Telah tertulis di Luh Mahfuz,bahawa saya menyandang gelaran isteri pada usia seawal 22 Tahun.Saya juga tidak menjangka akan bergelar isteri pada usia seawal itu,tapi perancangan Allah itu Maha Sempurna.Alhamdulillah,dengan izin Allah,kami selamat diijabkabulkan pada 30 Ogos 2008:)

20-Kisah perkahwinan kami penuh dengan warna-warni:)tempoh perbincangan antara 2 keluarga,keizinan dari mak abah saya,persiapan perkahwinan dari A-Z hanya dalam masa lebih kurang sebulan lebih.Saya sendiri takjub,betapa perancangan Allah itu tidak pernah ada cacat dan celanya.

21-Saya mengenali suami ketika di sekolah menengah lagi kerana suami dulu Bendahari Persatuan Agama Islam dan saya timbalannya.Tapi kami tak pernah berbincang melainkan hal-hal persatuan saja dan selepas tu sekali lagi kami belajar di institusi yang sama(Darul Quran).Di sinilah saya menerima lamaran suami yang amat-amat saya tak jangka:)

22-Alhamdulillah,Allah kuatkan kami agar menjaga hubungan ini,tidak semudahnya berhubung meluahkan hati dan perasaan.Dia terpilih belajar di Madinah dan saya berada di Mesir,kami sama-sama menyimpan hasrat untuk berumahtangga seusai saya menamatkan pengajian,tetapi dengan izin Allah,kami bernikah lebih awal dari perancangan asal.Syukur Alhamdulillah,semua urusan dipermudahkan olehNya.

23-Menjadi isteri dalam versi jarak jauh bukanlah satu kondisi yang mudah.Apabila kami mencapai kata sepakat untuk bernikah,perkara pertama yang kami lakukan adalah menyusun proposal-target dan perancangan kami untuk cemerlang dalam pelajaran dan rumahtangga.Bagi saya,perkara ini teramat-amat penting bagi pasangan yang berkahwin ketika belajar+berjauhan agar dapat menjadi rujukan dan kayu ukur dalam mencapai cita-cita,agar tidak terkandas di tengah jalan.

24-Kami berjauhan lebih kurang 2 tahun.saya bertemu suami hanya apabila suami bercuti dan beliau akan menziarahi saya di Mesir.Pejam celik pejam celik,tak sangka tempoh itu sudah berakhir.Alhamdulillah,berkahwin semasa belajar tak menghalang kami untuk menumpukan perhatian pada pelajaran.Pokoknya,perlu azam dan matlamat yang jelas,dan pada masa yang sama,tidak putus-putus memohon pertolongan Allah.Hanya Allah Zat Yang Maha Kuasa yang memberikan kekuatan dan mengurniakan ketabahan ke dalam jiwa hambaNya.

25-Dan kini,Alhamdulillah saya dapat berkhidmat untuk suami sepanjang masa.Syukur,syukur Ya Allah..Berada di Madinah adalah hadiah yang paling bermakna buat saya.InsyaAllah,saya akan berada di bumi kecintaan Rasulullah SAW ini sehingga tahun 2012,sehingga suami tamat belajar.

Dah cukup 25?Alhamdulillah:)selesai juga akhirnya.Segala kekurangan harap dimaafkan ye!

0 comments: