SELAGI TERDAYA..




"Subhanallah, segala puji hanya untuk Allah. Sesungguhnya semakin banyak kita sujud, semakin kerdil rasanya diri ini. Hidup di dunia hanya seketika, Nikmat ditarik bila-bila masa. Kesyahduan qiam amat menyentuh kalbu. Bangunlah qiam sekiranya kita kepenatan menjalani kehidupan...

Hati kita sebenarnya umpama kayu yang perlu di syelek dengan lemah lembut... Kesyahduan di sepertiga malam akan menjadikan hati lembut. Hati yang lembut akan menambahkan kerendahan hati. Kerendahan hati menjadikan kita orang yang mudah menabur bakti tanpa mengharapkan balasan selain dari Ilahi... "



Berkali-kali titipan kata-kata ini saya baca dan hayati.Kalam hikmah ini lahir dari hati nurani yang ikhlas,yang sangat mencintai Allah dan Rasulnya.Buktinya,hati saya seorang hamba Allah yang kerdil ini terasa benar-benar tersedar untuk berubah.Ya,berubah untuk menjadi hamba Allah yang taat,melaksanakan sebanyak-banyaknya ketaatan semata-mata mengharapkan rahmat Allah.



Kata-kata ini adalah pesanan dari salah seorang muallimah saya semasa di Sekolah menengah dahulu,Cikgu Lily Sarinawati.Guru yang sangat saya kagumi dan hormati.Yang tidak jemu mendidik kami dengan kata-kata yang lembut dan berhikmah.Hinggalah saat ini saya terasa dekat dengan beliau,walau kami jauh beribu batu..



Maha Penyayangnya ALLAH,pada saat hati kita terdetik untuk bertaubat dan dekat dengan Allah,Allah menghantar manusia-manusia soleh di sekeliling kita untuk memberikan kesedaran dan keinsafan.Mereka ini sebagai wasilah dari Allah untuk memberikan kekuatan.Sungguh Allah sangat dekat dengan hambaNya,Yang Maha Mendengar doa hambaNya saban waktu..




Selagi terdaya..gerakkanlah anggota kita untuk beribadah kepada Allah..




Selagi terdaya..sumbangkanlah bakti dan pertolongan kepada orang di sekeliling kita.Mungkin bagi kita pertolongan yang diberi hanya sekecil cuma,tetapi bagi insan yang menerima,ia adalah anugerah yang tidak ternilai harganya.




Selagi terdaya,sayangilah dan kasihilah orang di sekeliling kita tanpa mengharap puji dan balasan..Nantikanlah balasan terbaik dari Allah..Syurga Firdaus yang paling tinggi buat hamba yang tidak pernah lelah melakukan 'Ubudiyah dan amalan-amalan Mahmudah..

1 comments:

Anonymous said...

Entry yang baik..teruskan menulis