catatan musim sejuk..1 ^_^

ni bukan kat mesir,tempat lain=)


Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Syukur Alhamdulillah di ats nikmat iman dan Islam..Semoga kita sentiasa tergolong di dalam golongan hamba yang bersyukur..

- catatan 21 januari 2010 -

musafir ini mengenalkan saya akan erti kehidupan.saya tinggalkan catatan di sini untuk menjadi tatapan di hari muka.mungkin kala itu saya dalam kesedihan,kemurungan atau hilang hala tuju,semoga catatan inilah yang akan menguatkan diri saya..inshaAllah.


1

hari ni saya berasa sangat gembira.Alhamdulillah,Allah masih memberi peluang pada saya untuk mengutip mutiara2 ilmu dari Syeikh Husin dan guru saya ustaz Bazz.

paling istimewa pada hari ini pihak maahad mengadakan Nadwah-pertemuan antara semua muallim/ah & tenaga kerja maahad termasuk mudirah.ini Nadwah kali pertama yang diadakan oleh pihak maahad sepanjang 3 tahun saya menuntut ilmu di bumi bertuah ini.

Dalam pertemuan tadi,saya terpegun mendengar kalam Syeikh Toha,muallim adik2 tahun 1.
MashaAllah,kata2nya benar2 menusuk kalbu,tiap satu isinya disertai dengan ayat2 Al-Quran.

Di dalam kalamnya,Syeikh amat meraikan kami anak2 murid dari Malaysia yang datang ke sini untuk menuntut ilmu Allah,memberi taujihat kepada kami untuk terus tegar menuntut ilmu.
Beliau juga menyatakan betapa bersyukurnya kita menjadi Umat Rasulullah SAW,diberi peluang oleh Allah untuk membaca Al-Quran pada waktu siang dan malam.

Sayu pula rasanya,merekalah pengganti ayahanda dan bonda sepanjang permusafiran kami ke bumi Mesir ini...



2

Musim sejuk di Mesir rasanya sudah hampir ke kemuncaknya..
semalam hujan turun di bumi Mansurah,tapi tidaklah selebat mana.Menggigil-gigil juga kami meredah kesejukan menuju ke kelas syeikh pagi2.
namun bagi saya,musim sejuk ini merakam kenangan yang tersendiri,sangat manis..

Bak kata syeikh,Allah tidak kan mensia2kan amalan kamu dalam fatrah sekarang.Allah Maha melihat betapa kamu bermujahadah bangun pada waktu sahur berwuduk dengan air yang sejuk itu dan menggagahkan diri untuk menghadapNya(Qiamullail).
Allah Maha Mengetahui betapa bersungguhnya kamu mengulangkaji pelajaran,berusaha untuk bangun dan keluar dari rumah untuk menuntut ilmu.

Semua itu pastinya telah dicatat sebagai amalan hasanah,saham yang akan memberatkan mizan kita di akhirat kelak,amin.

3

catatan penting juga untuk hari ni,tazkirah Syeikh Husin selepas muhadharah Qiraat pagi tadi tentang amalan2 untuk mengelakkan diri kita dari diganggu jin.

antara isi2nya:
1-makan dengan tangan kanan.bila kamu makan dengan tangan kiri,kamu seolah-olah menjemput syaitan makan dengan kamu.Rasulullah memulakan sesuatu perkara itu dengan tangan kanan dan kita lakukan sepertimana Rasulullah.kata Syeikh,"kalau kamu nak berkawan dengan syaitan,kamu makan guna tangan kiri"^_~

2-kalau kamu rasa sakit2 badan,cuba ubati diri kamu sendiri.caranya?baca Ayat Kursi dan gosok2 tempat kamu sakit,InshaAllah syifa'.Syaitan suka mengganggu manusia supaya manusia lupa dan jauh dari Allah.Jadi kamu jangan bagi peluang syaitan dekati kamu.Baca Quran selalu,pelihara solat inshaAllah syaitan tu yang takut dengan kamu.

3-antaranya lagi, sebelum tidur , kamu tepuk2 (apa yek yg sesuai?org pahang panggil
"tepas" =)) tempat tidur kamu diiringi membaca Bismillahirrahmanirrahim 3kali.

ni ilmu saya dapat dari Ustaz Bazz : Syaitan akan menghasut suami isteri agar selalu bergaduh,berselisih faham.maka dengan cara membaca zikir2 sebelum tidur dan melakukan tips di atas,inshaAllah syaitan tidak akan dapat mengganggu keharmonian rumahtangga kamu.

4-sebelum tidur juga,sebaiknya brwuduk dan membaca Ayat Kursi dan surah Al-Ikhlas,Al-Falaq dan An-Nas 3 kali.kemudian hembuskan pada tangan dan sapu tangan tersebut ke seluruh anggota badan yang mampu dicapai.InshaAllah tidur kita dijauhkan dari gangguan syaitan dan selamat hingga ke waktu bangun tahajud.

jangan lupa sebelum tidur niatkan kita nak bangun pukul berapa dan ingin mengerjakan amalan2 yang baik keesokan hari.dan paling penting,maafkan semua orang sebelum tido!^_^

0 comments: