:: KHABAR DARI MESIR : YAUMUL THAQAFI 2009 ::

Bismillahirrahmanirrahim..

Salam ukhwah dan salam juang buat semua..Semoga hembusan nafas yang dipinjamkan kepada kita pada hari ini dan hari2 seterusnya dimanfaatkan sepenuhnya sebagai tanda syukur kita kepada Allah..

Pada 18 Mei yang lepas , saya dan sahabat2 Qiraat diamanahkan oleh saf kepimpinan DPMM untuk mengadakan Program " Yaumul Thaqafi " di Dewan Persada Jazirah Al-Ward,Mansurah. Sudah lama rasanya tidak mengendalikan program seperti ini lebih-lebih lagi untuk menjadi 'kepala' program , berdebar juga rasanya =)Objektif program ini adalah untuk membentuk Jilul Quran yang mampu menguasai ilmu-ilmu yang terkandung di dalam Al-Quran, Menguatkan ribat ukhuwah sesama ahli DPMM dan Merealisasikan teori yang dipelajari seiring dengan praktikal bertepatan dengan sasaran Dewan Perwakilan Mahasiswa/i Mansurah 2004-2009..Syukur Alhamdulillah,berkat kerjasama yang padu antara semua urusetia dan semua peserta , alhamdulillah program ini berjalan lancar hingga ke akhirnya..

Antara slot menarik di dalam program ini adalah Diskusi Kitab " Waajibat Assyabab Al-Muslim" karangan Doktor Majdi & kitab " Bidayatul Hidayah " karangan Imam Al-Ghazali. Diskusi kitab ini disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Salman Bin Maskuri. sebagai urusetia, kami berusaha sedaya upaya untuk mendengar pengisian bernilai yang disampaikan walaupun pada masa yang sama agak sibuk ke hulu ke hilir bagi memastikan gerak kerja unit-unit lain berjalan lancar =) Jazakumullah Khairan Kathira buat kakak2 kuliah dan adik2 perubatan yang sudi melapangkan masa menghadiri program ini walaupun sekarang adalah fatrah imtihan kalian. Kesungguhan kalian menggali ilmu amat mengkagumkan!

Kitab ' Waajibat Assyabab Al-Muslim' membicarakan tentang kewajipan-kewajipan kita terhadap Allah SWT, Kewajipan terhadap diri dan jiwa, kewajipan terhadap Akal, kewajipan terhadap Pelajaran/Ilmu, Kewajipan bersama ahli keluarga , kewajipan bersama masyarakat dan lain2.Antara ilmu dan pengajaran yang dapat saya kutip di dalam kitab ' Waajibat Assyabab Al-Muslim :

Dan telah berkata Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah : "Sesungguhnya di dunia ada sebuah syurga, sesiapa yang tidak memasuki syurga dunia ,maka dia tidak akan dapat merasai kemanisan syurga di akhirat." Apakah syurga dunia itu?? Syurga itu adalah KEMANISAN IMAN..kemanisan bersembang,mengadu,berbisik dengan Allah,Tuhan sekalian alam..kita banyak menghabiskan masa sehari2 berbual dan berbicara sesama insan, sedangkan amat sedikit masa yang kita peruntukkan untuk bersama Pencipta kita. Kadang2,nak bersolat tahajud 2 rakaat pun kita rasa amat berat . Hamba Allah yang merasai kemanisan iman akan merasai betapa seronoknya mengerjakan solat dan tidak resah gelisah sekiranya Surah yang dibacakan oleh imam solat itu agak panjang.=)

Bagaimana untuk sampai ke tahap cinta Allah ?

- Kita mestilah sentiasa sibuk dengan Allah - setiap masa: berjalan,tidur ,belajar , makan dan apa sahaja yang kita buat kita mesti ingat Allah. Kemudian, kita perlu merasai lazatnya melaksanakan ibadah kerana Allah,kita rasa rindu untuk bermunajat , tak sabar untuk mengerjakan solat , bila dengar azan terus kita nak solat..mashaAllah,hebatnya jatidiri seorang muslim andai sentiasa mendisiplinkan dirinya sebegini. Ustaz Salman memberi analogi begini: kalau orang yang sedang bercinta , waktu kekasih telefon , mesti rasa seronok bukan? begitu juga hubungan kita dengan Allah. Allah yang mencipta kita dari tiada kepada ada, mndengar semua doa2 kita, membantu kita bila kita dirundung duka,maka selayaknyalah kepada Allah kita banyak memohon dan bermunajat. Untuk sampai ke tahap cinta Allah ini juga kita perlu melatih diri untuk bangun malam (Qiyamullail) walaupun sekadar mengerjakan solat sunat 2 rakaat.Banyakkan membaca Al-Quran dan menangis lantaran menginsafi segala dosa2 kita.

Banyak lagi ilmu yang dibincangkan di dalam kitab ini.InsyaAllah , di lain pertemuan saya akan berkongsi dengan lebih mendalam tentang kitab ini .

Berbalik kepada program tadi,pada sebelah petangnya kami mengadakan solat hajat khusus untuk kakak2 tahun 3 yang akan menghadapi imtihan pada 3 Jun ini serta solat hajat untuk seluruh warga azhari dan azhariah yang sedang menghadapi imtihan kala ini. semoga ilmu yang didapati akan dapat dimanfaatkan sepertimana sasaran yang ingin kita capai bersama : ' Melahirkan Generasi Ulama' .

Seterusnya,majlis diserikan lagi dengan slot 'Bond of Love' iaitu sesi bertaaruf dengan semua kakak2 , sahabat2 dan adik2 Qiraat. Lebih kurang macam program Jejak Kasih ,pertemuan antara 3 generasi..adik2 yang berada di tahun 1 sekarang adalah generasi ke-7 sejak lahirnya Takhasus Qiraat di bumi Mansurah ini.Slot seterusnya adalah forum bersama kakak2 tahun 3. seramai 3 orang ahli panel dijemput untuk membincangkan peranan , amanah dan tanggungjawab kami sebagai pelajar2 Qiraat.Forum ini juga adalah peluang kepada kami untuk mendengar pengalaman-pengalaman yang telah dirasai oleh kakak2 sepanjang 3 tahun mereka bermusafir ke bumi bertuah ini. antara 'ibrah yang tersemat kukuh di hati adalah pesanan mereka agar kami study sungguh2 dari awal, Al-Quran jaga sungguh2 dari sekarang , biarlah rasa gementar yang kita rasa dalam exam baru2 ni kekal hingga hari2 mendatang supaya kita sentiasa bersedia dan menjadi kewajipan kepada kami untuk sama2 menabur bakti membantu masyarakat di sini dan di mana sahaja.Ikhlaskan niat menuntut ilmu kerana Allah.Majlis diteruskan lagi dengan slot 'Kalam Tasyji' oleh Ukht Baizurah, slide show dan slot permainan ' Regu Qurra'. dalam slot ini , peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan. Pada 5 minit pertama,mereka diberi kertas yang mengandungi biodata 3 imam@ Rawi Qiraat. mereka dikehendaki mengingati isi2 tersebut dalam masa 5 minit.Kemudian,urusetia akan mengambil semula kertas tersebut dan setiap kumpulan dikehendaki menghantar seorang wakil untuk melakonkan watak imam tersebut manakala ahli kumpulan yang lain akan membuat tekaan yang tepat siapakah imam yang dilakonkan itu..syabas diucapkan kepada semua peserta, mereka dapat melakonkan watak dengan baik dan tekaan yang tepat walaupun dalam keadaan tersipu2 malu ^_^

Program kami pada hari ini diakhiri dengan Slide Show ukhuwah , Salam Wida' dan jamuan.

Alhamdulillah , seronok dapat bertemu muka dengan semua sahabat2,kakak2 dan adik2 .. Semoga ukhuwah yang terbina hari ini terus terpatri kukuh di hati kita semua buat selama2nya..maaf tak dapat sertakan sekali dengan gambar , lain kali saya akan masukkan gambar ye wahai teman2 ! ^_~


Buat akhirnya, saya ingin berkongsi kata2 yang saya dapat pada hari ini,kiriman sahabat tersayang :

Persahabatan itu seperti tangan dan mata... Saat tangan terluka, mata ikut menangis. Saat mata menangis tangan menghapuskannya ...
^_^