:: REDHAMU MU'ALLIM ::


Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..Ya Allah, jadikanlah kami hambaMu yang bersyukur di atas segala kurniaanMu..

16 Mei tiba lagi..setiap tahun apabila tibanya tarikh ini hati saya pasti sebak,terbayang jasa dan pengorbanan mu'allim dan mu'allimah yang membentuk diri ini menjadi manusia.Mengenalkan saya tentang erti cinta pada Allah,menceritakan kepada saya tentang sirah-sirah Rasulullah, memujuk hati saya tika diri ini hampir rebah dan terus mendoakan diri ini agar menjadi muslimah yang berjaya di dunia dan akhirat..

Jujurnya , saya bukanlah seorang yang puitis dan kritis untuk menutur kata dan menitipkan kalam..namun, tulisan ini terus menari , tangan ini terus menitip bicara dengan rasa hati yang paling dalam..saya amat menghargai guru-guru saya.kalian bonda dan ayahanda yang amat saya hormati selamanya kerana Allah..tika ini,seorang demi seorang wajah guru-guru saya terbayang di ruang mata ini..mashaAllah,mulianya hati seorang guru..

Emak dan Abah ~ Guru pertama yang memperkenalkan saya huruf Alif, Ba , Ta..abah yang membelikan saya muqaddam warna merah.Abah akan mengajar kami 9 beradik mengaji lepas maghrib tiap-tiap malam. Mak Abah yang mendidik saya , orang perempuan tak elok selalu pakai seluar , kurang manis. saya orang kampung, lebih cantik kalau selalu
berkain batik.Abah amat marah kalau kami mengaji salah tajwid , kalau hukum ikhfa' haqiqi saya baca tak cukup dengung , pasti kena sergah . saya mengaji pun terketar-ketar..rupa-rupanya itulah didikan Al-Quran yang terbaik.Kerana Al-Quran itu terlalu mulia..

Guru-guru Tabika Jengka 16 ( Cikgu Rasidah , Cikgu Kalsom dan Cikgu Noor ) ~
Tika ini saya berumur 6 tahun..waktu rehat , kami akan dihidangkan dengan makanan.yang paling saya ingat , menu utama bubur kacang. kami kena makan menghadap dan cikgu akan kata " ok,semua baca doa.." bila hari-hari buat perkara yang sama, maka diri dah terbiasa , dah setting dalam kepala, sebelum makan wajib baca doa . doa yang kami baca berlagu-lagu,berlenggok-lenggok, macam dalam cerita upin dan ipin.selepas makan, ini adalah waktu untuk kanak-kanak riang di Tabika ni berseronok -seronok main jongkang-jongket,buaian , dan lain-lain..pernah satu masa , saya memang tak minat nak main . ( mungkin sebab lebih suka main masak2 kat rumah .Jadi saya pun terus buka buku latihan. saya ingat lagi, buku tu warna biru,kulit depan gambar belon . Buku itulah yang jadi peneman saya dan tak lama lepas tu,Cikgu Shidah datang. " eh,mardhiah tak gi main? pegilah main dgan kawan2.." kata cikgu dengan lembut . " takpelah cikgu,saya tengah buat latihan ni.." balas saya sambil tersengih.." bagus mardhiah,kalau mardhiah rajin,mardhiah akan jadi orang pandai .." cikgu senyum lagi..semangat saya bila cikgu cakap macam tu..terima kasih cikgu sidah..

Cikgu2 SKJ 16 ~
Terlalu banyak kisah yang berlaku sepanjang menuntut ilmu di sekolah ini..mula belajar membaca , menulis dan mengira . waktu darjah 1 , cikgu akan bekalkan kami sebuah buku sebelum balik.kami kena lancarkan buku tu semasa di rumah dan keesokan harinya kena baca/ tasmi' depan cikgu balik..balik rumah , saya akan membaca depan mak, lepas tu duduk melancar di beranda rumah dan lepas tu mengadap mak balik , takut sangat-sangat kalau tersalah baca. ingat lagi,ada satu perkataan yang berpuluh-puluh kali saya fail nak sebut -" ladybird"..tak taulah knpa susah sangat nak sebut perkataan ni,syukurlah mak sabar melayan kerenah anaknya ini..kesan dari didikan cikgu mewajibkan kami baca buku hari2, saya jadi suka membaca ,apa jua jenis bacaan hingga ke saat ini..alhamdulillah..

ustazah fauziah ~ ibu yang paling rapat dengan saya di sekolah rendah dulu..ustazah yang mula-mula mengajar saya menghafaz Al-Quran..semasa saya darjah 4, ustazah taqdim saya untuk mewakili sekolah ke Pertandingan Hafazan sekolah-sekolah rendah seluruh Zon Jengka.saya tolak awal-awal, " ustazah, saya tak layak, saya tak reti .." ustazah kata , " takpe ainun,ustazah akan ajar ainun.." disebabkan tak nak menghampakan ustazah,maka saya pun bersetuju walaupun rasa macam memang tak layak sangat2.. bila bagitau mak abah, mereka amat bersetuju .." inilah peluang nak belaja Quran banyak-banyak2 .." kata mak..

setiap hari , waktu kelas Pendidikan Islam, ustazah akan panggil saya mengaji di meja guru.waktu rehat,ustazah panggil lagi saya mengaji di perpustakaan.waktu petang,lepas balik dari sekolah agama rakyat, ustazah korbankan lagi masa rehatnya bersama anak-anak untuk temankan saya mengaji di sekolah..saya tahu ustazah penat,saya dapat rasa ustazah letih..tapi ustazah tak pernah jemu mendidik saya..waktu cuti panjang, ustazah takkan biarkan saya berlatih sendiri.ustazah jemput saya ke rumahnya ,habis mengaji ustazah akn menghantar saya pulang..alhamdulillah,berkat kesungguhan dan didikan ustazah, saya makin kenal ayat-ayat Allah sampaikan rasa terlalu sayang untuk tinggalkan bidang ini.. Jazakumullah Khairan Kathira ustazah...

Teristimewa buat semua guru2 SKJ 16 & ustaz2 dan ustazah2 di SRA JENGKA 16..Selamat Hari Guru!

SMKA TAHAP ~
Meningkat ke usia remaja=)alhamdulillah, ditawarkan ke sekolah yang menjadi idaman seluruh warga Pahang adalah hadiah yang amat bermakna buat diri yang kerdil ini. Di sini saya belajar erti Tarbiah dan Dakwah.Di sini saya makin mengenali dan merasai betapa indahnya Islam..
Guru-guru di sini amat penyayang , tidak jemu mendidik kami dengan penuh kasih sayang..

Cikgu Noraini & Cikgu Mat Jusoh ~ Maha Suci Allah yang mempertemukan saya dengan kalian. Bila saya rasa down , tidak ada kekuatan , cikgu berdua tempat saya mengadu..saya menangis dan cikgu menangis,,saya ketawa dan cikgu ketawa..cikgu mengajar saya,bila kita bertindak , buatlah sesuatu daripada hati ..hati yang bersih tidak akan menipu. Wajah redup keibuan dan kebapaan kalian amat menenangkan hati ini..cikgu banyak memberi semangat pada saya untuk menjadi Ketua Pelajar yang baik. " ketua yang baik adalah ketua yang memimpin dengan hati yang penyayang. jangan jemu untuk mendidik anak buah ." waktu saya hampir rebah , cikgu bisikkan kalimah yang kembali menguatkan jiwa ini..hingga dalam bab pemilihan jodoh saya , cikgu berdua sentiasa mendoakan . masih basah di ingatan , setiap kali saya menelefon cikgu , cikgu pasti berkata .."ainun,cikgu doakn ainun kahwin dengan lelaki yg soleh , yg dapat jaga ainun sebaik-baiknya.."alhamdulillah..mungkin berkat doa yang sentiasa cikgu berdua titipkan,Allah temukan saya dengan suami =) alhamdulillah..

ustaz Rodzi ~ terasa janggal untuk memanggilnya ustaz..lebih selesa memanggilnya abi..selepas Ustazah Fauziah, abi adalah tok guru saya mengajar ilmu Al-Quran . saya mengenali abi semasa saya darjah 5 , sewaktu mewakili negeri Pahang dalam pertandingan tahfiz peringkat Kebangsaan..segan sangat waktu tu, kerana saya hanya orang kampung,nak bertanding dengan orang yang hebat2 di seluruh negara..abi amat syadid dalam mengajar makhraj huruf. rasanya dah betul saya sebut,tapi bagi abi,masih banyak yang salah..saya banyak kali menangis, takut sangat waktu kena tegur ..paling tak boleh lupa, waktu baca Surah Al-Qadr..amat rumit nak membunyikan huruf Ra' yang di akhir ayat tu..selagi tak lulus,saya tak boleh berpindah ke surah lain..maka menangislah saya tanda protes tapi tetap tak dilayan =) di SMKA TAHAP, saya masuk Kelas Kemahiran Al-Quran ( KKQ ) dan abi adalah tenaga pengajar kami pada masa tu..hingga sekarang tarannum Surah Al-Qamar tidak pernah saya lupakan. oleh kerana suami saya pun masuk KKQ dan belajar silibus yang sama,maka kami pun bergilir-gilir bertarannum mengikut lagu yang abi ajarkan bila ada waktu lapang =)yang peliknya Surah Al-Qamar ni je yang menepati piawaian tarannum sebenar,surah lain tak pass lagik=)

Buat semua guru yang pernah mengajar saya : Cikgu Hasma ( kimia), Madam Hiew (Biologi),Cikgu Rosmiyah ( Fizik), Cikgu Razak
( Math Mode ), Madam Cheah ( BI), Ustazah Nor Ana ( BAT ), Teacher Zaitun (BI ), Ustaz Zulhazmi ( BA),Us Syed Nazir ( BA),
Cikgu Lily ( Kemahiran Hidup), Cikgu Zainal ( Kemahiran Hidup), dan semua guru -guru yang amat saya sayangi..Jazakumullah Khairan kathira..hanya Allah yang selayaknya membalas semua jasa kalian..

DARUL QURAN JAKIM...
Ayahanda dan bonda..kalian adalah lilin yang menerangi diri ini..

~Ustaz Tahir & Ustazah Nik Hazama~Biarpun sempat dalam 2 sem je tasmi' dengan Us Tahir,tapi itulah pengalaman berharga yang tidak akan dilupakan sampai bila2 . Hafazan mesti masyi, tajwid kena betul , dengung kena cukup, berhenti mesti kena dengan makna ayat..semua itu mengajar saya erti hidup dan adab seorang Hamalat Al-Quran..Kemudian , Ustazah Nik Hazama mengambil alih kelas saya. Ustazah adalah bekas pelajar cemerlang DQ juga satu masa dulu..dialah kakak,dialah ibu..banyak memberi cabaran dan suntikan semangat pada diri ini..
" walaupun sibuk jadi exco , Quran kena masyi ainun .." pesan ustazah setiap hari.Saat paling membahagiakan apabila saya berjaya mengkhatamkan ayat terakhir di dalam Al-Quran di hadapan ustazah..sebak , terlalu sebak..waktu tu rasanya tak mampu untuk membaca doa Khatam Al-Quran..saya amat berterima kasih pada ustazah.tanpa kata2 cabaran, kritik dan semangat saya tak mampu untuk menghabiskan hafazan yang mulia ini..

Ucapan istimewa juga ditujukan buat Ayahanda Pengetua Darul Quran,Ustazah Shahidah , Ustazah Norhayati, ayahanda Ustaz Zamri Shapik,Ustaz Zamri Zainuldin, Ustaz Nazri , Ustaz Abd Jalal , Ustaz Shahrul ( Penyelia tesis saya ) Ustazah Zurina dan semua muallim dan muallimah..Semoga setiap titik peluh kalian mendidik kami diganjari pahala yang tidak terkira di sisi Allah Taala..amin..



~ PERLEMBAHAN NIL , MESIR ~

Syeikh Husin Al-Asyari ,Ustazah Manal,Ustaz Sayed , Ustaz Bazz, Ustazah Wala', Ustaz Sattar , Syeikhah Hibah , dan semua syeikh syeikhah di bumi Anbiya' ini..Kami mengharap doa dan restu dari kalian..moga2 kami tergolong sebagai penuntut ilmu yang ikhlas kerana Allah Taala, amin..




JUGA BUAT SEMUA GURU DI SELURUH DUNIA~~~ SELAMAT HARI GURU! ^_^


0 comments: